BMW 330

Laddhybrid kostar 65 000 kr att laga med del för 110 kr

En BMW 330e laddhybrid fick offert på 75 000 kr – men bilen reparerades för en bråkdel. Fallet visar hur komplicerat och dyrt hybridreparationer riskerar att bli.

Att reparera laddhybrider kan bli dyrt, särskilt om det gäller elsystemets komponenter. Batteriet kan vara nästan lika dyrt som på en ren elbil, även om de är mindre. Andra styrmoduler är heller inte direkt billigare, och ofta finns både fler moduler, som dessutom är mer komplexa. Det beror på att ett drivsystem till laddhybrider alltid måste hantera två olika system samtidigt.

Nyligen berättade George, en mekaniker i Storbritannien, om ett ovanligt fall. En BMW-laddhybrid kom till hans verkstad. Ägaren hade tidigare fått en offert på cirka 75 000 kronor från en auktoriserad verkstad – för att byta en enda bildel. Det intressanta är att George lyckades reparera bilen med en del som kostade endast 110 kronor. Trots detta var arbetet komplicerat även för honom, och undersökningen tog mycket längre tid än han först hade trott. Totalt slutade reparationen på över 65 000 kronor, även om själva delen var mycket billig.

Bilen ifråga var en BMW 330e laddhybrid, och problemet berodde på en styrmodul. Att byta ut en viktig modul på en laddhybridbil kan alltså bli en dyr historia. Bilägaren kände inte till sin BMW:s fulla historik. Allt han visste var att den kom med felmeddelanden och en defekt modul i bagageutrymmet, vilket tyder på att någon redan hade bytt samma modul.

Bilen kom till verkstaden och lyftes upp med hiss. Där visade det sig att den installerade modulen var begagnad. Vid första anblick verkade problemet vara resultatet av en tidigare reparation, men exakt vad som var fel var fortfarande oklart.

Mekanikern bestämde sig för att återinstallera den gamla modulen från bagageutrymmet för att analysera vilka fel den genererade. Den gamla modulen hade några fel, men rapporterade inte längre fel på laddningsenheten. Därefter monterade mekanikern ner batteriet för att mäta spänningen i varje cell. Detta är komplicerat eftersom hela avgassystemet och drivaxeln också måste tas bort.

I batteriet syntes tecken på tidigare arbete. Vissa bultar var inte ordentligt åtdragna och batteriets kylsystem hade för lite kylvätska. Modulerna var märkta av en tidigare mekaniker, och enheten som mäter spänningen rapporterade fel. Mekanikern mätte spänningen manuellt och fann att den var normal, 331,7 V. Problemet låg alltså i själva mätenheten.

En ny mätenhet beställdes och installerades. Efter programmering fungerade bilen tillfälligt, men problem med 12V-laddning återkom efter två minuter. Nästa steg blev att återinstallera den gamla styrmodulen från bagageutrymmet, vilket visade att arbetet var mycket komplext.

Vid vidare testning upptäckte han att en högspänningskabel till värmeenheten hade kortslutningsproblem. Kabeln byttes mot en begagnad och fungerade, vilket eliminerade flera felkoder. Däremot hade EME-modulen och luftkonditioneringssystemet fortfarande fel. Mekanikerna misstänkte en säkring i EME-modulen hade gått på grund av kortslutningen i högspänningskabel. Modulen skickades då till ett elektronikföretag, som bekräftade hans teori – säkringen var trasig.

George kunde, tillsammans med elektrikern Florin, byta säkringen själv och montera tillbaka modulen. Auktoriserade verkstäder skulle oftast ha bytt hela modulen, vilket skulle kosta nästan 75 000 kronor. Efter det återstod endast ett byte av säkringsboxen för batteriet, och reparationen lyckades helt. Det verkliga problemet låg alltså i kabeln, den trasiga säkringen och de problem de orsakat längs vägen. EME-modulen på 75 000 kronor slapp bytas.

Totalkostnaden för reparationen, med arbete och elektronik, blev 52 600 kronor plus moms. Om samma reparation gjorts hos en auktoriserad verkstad hade kostnaden sannolikt kunna landa på strax över 100 000 kronor. Men det lättaste av allt hade varit att göra rätt från början – då hade hela problemkedjan sannolikt kunnat undvikas.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt