Kungens älsklingsbil läggs ner av BMW

BMW lägger ner kungens favoritmodell. Nu går M8 Competition med V8 på 625 hk i graven. 

BMW:s ledning meddelade att man slutar tillverka sin lyxmodell M8 Coupe Competition. Spiken i kistan gäller från 2030. Däremot har man ännu inte meddelat hur det blir med systermodellerna Gran Coupe och Cabriolet. Men mycket tyder på att de också kommer att få vandra från plankan när BMW försöker förändra sig och hänga med i utvecklingen. 

M8 är ett av märkets allra mest exklusiva modeller. Prislappen ligger kring två miljoner kronor och har därför lockat en ganska snäv kundkrets. Man har heller inte några planer på att elektrifiera den här modellen, utan låter den gå stillsamt i graven. 

BMW M8 rattas bland annat av kung Carl XVI Gustaf – men kungen får leta en annan modell om han vill byta till nytt.

Det här är en av vår svenska kung Carl XVI Gustafs favoritbilar. Han äger sedan flera år tillbaka ett exemplar av superbilen med V8 och 625 hästkrafter. Motorkungen filmades för snart två år sedan när han kom körande i sitt azurblått exemplar på väg mot Drottningholm. Filmen lades sedan ut på sociala medier och skapade ett visst rabalder. Åsikterna gick isär om kungens motorintresse. 

En del tyckte att han var duktig som körde själv, och inte satt i baksätet av en limousin. Medan andra ondgjorde sig över att det statliga apanaget gick åt inköp av dyra bilar. Hur som helst är vår svenska kung nu trygg med att ha ett eget exemplar i sitt ganska välfyllda garage. 

Om fem år kommer modellen att ta klivet in i historieböckerna. BMW har precis som andra tyska biltillverkare stora problem. Försäljningen inte minst i Kina har rasat och nu krävs radikala och snabba förändringar för att man ska försöka bromsa utvecklingen. 
LÄS MER: