Tanken var att Lamborghinis SUV skulle bli helt elektrisk innan 2030. Men nu skjuts elversionen upp till 2035 – och kunderna är nöjda.
– De blev mycket glada när de fick höra det, säger Lamborghinis VD.
Lamborghini Urus kommer att fortsätta som en laddhybrid – den helt elektriska versionen har blivit försenad till 2035. Anledningen till förseningen är att reglerna kring utsläpp och elbilar ständigt ändras, vilket gör det svårt att planera framåt, enligt Lamborghinis VD Stephan Winkelmann. Samma osäkerhet kan även påverka lanseringen av Lamborghinis första renodlade elbil – den produktionsklara konceptbilen Lanzador, som just nu är planerad att släppas 2029.
Urus är Lamborghinis mest sålda modell, och planen var att den skulle bli helt elektrisk innan 2030, vilket meddelades redan när Urus blev laddhybrid 2024. Men i en intervju med Autocar har Winkelmann bekräftat att även nästa generations modell kommer att vara en laddhybrid.
– Vi vill att nästa generation också ska vara en laddhybrid. Det är mycket viktigt för oss och för våra kunder. De blev också mycket glada när de fick höra det, säger han.

Under the city lights, a new icon emerges with its double spirit: electric drive and combustion power united. Lamborghini Urus SE illuminates the night like no other.#Lamborghini #UrusSE pic.twitter.com/qE4QCHudmv
— Lamborghini (@Lamborghini) June 19, 2025
Den nya versionen av Urus väntas komma 2029. Den helt elektriska modellen är nu istället planerad till 2035 – samma år som nya bilar i Europa måste vara utsläppsfria enligt EU:s regler. Även om inga tekniska detaljer har avslöjats ännu, är det troligt att den nya Urus bygger vidare på den nuvarande hybridmodellen som har 789 hästkrafter – den starkaste Urus hittills. Den drivs av en hybridiserad V8-motor.
Att behålla laddhybriden längre är ett strategiskt val. Lamborghini följer samma väg som Porsche – varumärket väljer också att fortsätta sälja deras bensindrivna Cayenne, som är en nära släkting till Urus, samtidigt som en en helt elektrisk modell lanseras. Det är ett sätt att säkra lönsamheten eftersom kundernas intresse för elbilar har svalnat.
På frågan om den elektriska Urus ändå skulle kunna lanseras före 2035 och kanske säljas parallellt med en bensin- eller hybridversion, svarade Winkelmann:
– Nu har vi bestämt oss för nästa generation. Vi har gott om tid att följa hur det går med vad folk tycker, nya regler, infrastrukturen och också hur kommande generationer tänker och använder bilar.
Till skillnad från Porsche Cayenne, som “bara” får en stor uppdatering, blir nästa Urus en helt ny modell med ny design, men hur bildesignen kommer bli är ännu inte fastställt. När den elektriska versionen av Urus kommer blir den Lamborghinis andra elbil. Den första blir Lanzador, som är planerad till 2029 efter att ha skjutits upp från 2028. Men det datumet kan ändras, och ett slutgiltigt beslut väntas tas i början av nästa år.
– Vi har fortfarande ett fönster på sju månader för att bestämma vad vi ska göra härnäst. Vi är mycket flexibla och vi funderar ständigt på när det bör ske. Vi har redan skjutit upp bilen, eftersom vi ser att intresset för elbilar i världen inte har vuxit lika snabbt som vi trodde för några år sedan.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.