Elbilar pekas ofta ut som brandfarliga. Men flera av de vanligaste påståendena håller inte för granskning. Nu slår MSB hål på flera av myterna om elbilsbränder.
Elbilar syns allt oftare på svenska vägar – men också i larmrapporter om bränder, explosioner och farlig rök. Nu vill Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) nyansera bilden genom att ta upp flera myter och krossa dem. Myterna är många och MSB lär överraska en del.
Till att börja med så slår de hål på myten om att elbilar brinner oftare än andra bilar. Enligt MSB visar statistiken tvärtom att andelen bränder är lägre bland elbilar jämfört med fordon som drivs av bensin eller diesel. Och om det börjar brinna är skillnaderna små. Värmeutvecklingen är ungefär densamma, oavsett om det sitter ett batteri eller en bränsletank under huven.

Men det betyder inte att riskerna är obefintliga. Precis som med annan elektrisk utrustning gäller det att följa instruktionerna. Ladda aldrig i ett vanligt motorvärmaruttag. Använd godkänd laddutrustning. Och om bilen är skadad, ladda den inte alls. MSB rekommenderar också att man anlitar ett registrerat elinstallationsföretag om man ska installera laddbox hemma.
En annan vanlig oro är att elbilsbränder är nästintill omöjliga att släcka. Det stämmer inte heller. Det kan vara knepigare att nå själva batteriet men räddningstjänsten har särskilda metoder och verktyg som fungerar. Det finns dock ett korn av sanning i några av farhågorna. Vid en brand kan elbilars litiumjonbatterier släppa ut vätefluorid som är en giftig gas. Men samma sak gäller för alla bilar, oavsett drivmedel. Rådet är detsamma som alltid, att hålla dig borta från brandröken.
Och den kanske största överraskningen? En av de största brandriskerna är inte själva elbilen utan mindre batteriprodukter som elsparkcyklar. De har inte alltid lika avancerade säkerhetssystem som större fordon och kan därför vara mer känsliga för överladdning eller felaktig laddning. Så det enkla svaret är nej. Elbilen är inte någon tickande bomb på uppfarten.
Vanliga föreställningar om elbilar och litiumjonbatterier – vad stämmer egentligen?
Till skillnad från för laddinfrastruktur finns många föreställningar kring elfordon och litiumjonbatterier. Här besvarar vi några vanliga föreställningar om elfordon och litiumjonbatterier.
- “Elbilar brinner oftare än andra bilar”. Nej. Andelen elbilsbränder är enligt dagens kunskap lägre än andelen bränder i bilar som drivs med förbränningsmotor.
- “Elbilar brinner med mycket högre temperatur än andra bilbränder”. Nej. Fordon med olika bränsleslag har lika hög maximal värmestrålning.
- “Jetflammor från elbilsbränder gör att elden sprider sig snabbare”. Nej. Jetflammor förekommer vid batteribränder och påverkar brandspridning i mindre grad än om det brinner i kupén i en elbil. Bilar med förbränningsmotorer har också egenskaper som kan leda till snabb brandspridning, till exempel bensinläckage.
- “Batteribränder är omöjliga att släcka”. Nej. Det kan vara svårt att släcka en brand i ett litiumjonbatteri genom att spruta vatten på utsidan eller sänka ner batteriet i vatten, men för räddningstjänsten finns metoder och verktyg för att kunna släcka branden.
- “Vätefluorid från elbilsbränder är mycket giftigt”. Ja, det stämmer. Alla brandgaser är giftiga och röken innehåller en viss mängd vätefluorid oavsett vilken typ av fordon som brinner. Vistas därför inte i närheten av röken.
- “Överladdning av ett litiumjonbatteri kan orsaka termisk rusning”. Ja, det kan stämma för mindre litiumjonbatterier, till exempel för elsparkcyklar som inte alltid har samma säkerhetssystem som större batterier.
- KÄLLA: MSB
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.