Experterna avlivar flera myter om svenska fartkameror.
– Polisen kan ta dig ändå, säger Eva Lundberg på Trafikverket.
ATK eller Avdelningen för Automatisk Trafiksäkerhetskontroll utreder alla bilder från Sveriges fartkameror. Deras jobb är att hitta den skyldige bakom fortkörningen, även om personen försöker dölja sitt ansikte.
– Fartkamerorna talar om för dig att du just där och då åker på en olycksdrabbad vägsträcka, säger Lis Marie Svonni.
Många tror att man kan fälla ner solskyddet och sedan bränna rakt förbi en fartkamera. Men det är en seglivad myt. Många åker dit ändå.
– Polisen jämför bilden från fartkameran med körkortsfoton och passfoton och kan utifrån det identifiera förare även om inte hela ansiktet syns, säger Eva Lundberg på Trafikverket.
Myten om det nedfällda solskyddet har gjort att många utmanar fartkamerorna. En del har till och med satt det i system, men nu kan polisen ändå komma åt dem.
– Om det är så att ett fordon förekommer ofta hos oss i våra fartkameror men att vi inte kan identifiera föraren då tar vi hjälp av lokal polis för att delge den informationen som vi har. De kan med hjälp av oss identifiera föraren av det aktuella fordonet, säger Lis Marie Svonni.
Därför går inte fartsyndarna säkra längre, inte ens om de har solskyddet nedfällt. Snart kommer dessutom Trafikverkets och polisens nya fartkameror att tas i bruk. De har en mer utvecklad teknik som gör det lättare för polisen att identifiera fortkörarna.
– Det är ungefär samma teknik, men med en bättre kamera. Som när du köper en ny mobiltelefon och får bättre kvalitet på bilderna, säger Eva Lundberg.
I Sverige har vi nu passerat 2500 fartkameror. Samtidigt blir de allt mer raffinerade och metoderna att undkomma blixten blir allt färre.
– I år har vi satt upp 140 nya och nästa år kommer det att bli 200 stycken, säger Eva Lundberg.
Eftersom solskyddet inte fungerar längre, är det sista alternativet att hålla hastigheten.
– Fartkamerorna står där oavsett om du har nere solskyddet eller inte, säger Lis Marie Svonni.
En annan myt är att fartkamerorna ofta är avstängda. Men det stämmer inte.
– Mätstationen innehåller ett mätsystem som mäter hastigheten för samtliga fordon som passerar och registrerar deras hastigheter, även när inte kamerafunktionen är aktiv. På så sätt kan vi följa effekten av kameror och andel hastighetsöverträdelser och medelhastighet för varje enskild kamera, säger Eva Lundberg.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.