Många har gått på dem. Men nu slår däckexperten hål på myterna som sommardäck.
– Medan dubbfria vinterdäck knappt slits på snö och is, kommer de att slitas snabbt på den varma asfalten på sommaren, säger experten Emil Sundholm.
Allt fler svenskar struntar i att byta till sommardäck. I södra Sverige blir det allt vanligare med att människor kör runt med odubbade vinterdäck, eller friktionsdäck året runt.
– Jag tror det har med kostnaden att göra, men det är en säkerhetsrisk, säger experten Lasse Dahlqvist.
Myt 1: Friktionsdäck fungerar bra på sommaren
Men enligt Nokians expert Emil Sundholm är det att vara dumsnål. Det är en myt att det skulle bli billigare. Istället sliter man snabbare ut sina däck eftersom friktionsdäck är så mjuka. Men viktigast av allt är säkerheten. Med friktionsdäck på sommarvägar blir bromssträckan betydligt längre, det kan vara skillnaden mellan liv och död.
– Sommardäck är gjorda av hårdare gummi som håller längre under sommarförhållanden på bar och våt vägbana än dubbfria vinterdäck. Ett slitbanemönster med huvudspår och ribbor samt styvare axelblock på kanterna av däckets fotavtryck garanterar optimal säkerhet och hantering på varma och våta vägar under olika sommarförhållanden, säger Emil Sundholm.
Han uppmanar alla bilägare att investera i en bra uppsättning sommardäck.
– När du kör är dina däck fyra ytor som är ungefär lika stora som ett A5-papper – den enda kontakten med vägen. Dina sommardäck är med andra ord avgörande för säkerheten och inte något du bör snåla på.
På en varm sommarväg slits friktionsdäcket snabbt. Om det börjar regna blir vägbanan blöt och då kan du få upp till den dubbla bromssträckan om du inte har riktiga sommardäck.
– Medan ett bra sommardäck har A- eller B-betyg, är ett dubbfritt vinterdäck avsett för nordiska vinterförhållanden optimerat för körning på is och snö och har vanligtvis D- eller E-betyg för våtgrepp, säger han.


Myt 2: Däckkvaliteten är mindre viktig på sommaren
Emil Sundholm slår hål på ytterligare en myt. Många tror att däckkvaliteten är mindre viktig på sommaren. Men det stämmer inte. Oavsett årstid är det viktigt att ha bra däck på bilen.
– En del förare tror att däckens kvalitet blir mindre viktig när isen och snön smälter. Det är lätt att förstå att is är halt, men våta vägar kan vara en lika stor säkerhetsrisk.
Just nu ligger en motion och väntar på att debatteras och omröstas i Sveriges riksdag. Det är de två sverigedemokraterna Mattias Eriksson Falk och Roger Fredlund. De föreslår ett förbud mot att köra på odubbade vinterdäck på sommaren.
– Det har med trafiksäkerheten att göra och vi hoppas att riksdagen lyssnar på vår motion, säger Mattias Eriksson Falk.
I Italien och Spanien införs förbud mot friktionsdäck på sommaren. Från och med i år kommer bilister som struntar i däckskifte att drabbas av hårda böter.
Myt 3: Sommardäck behöver inte underhållas
Sommardäck behöver uppmärksamhet, precis som vinterdäck, uppger experten. Tillräckligt däcktryck och mönsterdjup samt korrekt hjulinställning är avgörande för säker körning – särskilt på en sommarväg fuktad av en molnskur. Minsta lagliga mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm, men redan vid 4 mm börjar risken för vattenplaning att öka. Flera däckexperter manar därför till byte när mönsterdjupet är 3-4 mm.
– Kontrollera regelbundet att däcktrycket på dina sommardäck är tillräckligt, speciellt när bilen är tungt packad, till exempel när du ska på semester. Även om många elbilar praktiskt taget är underhållsfria, måste hjulinställningen kontrolleras regelbundet av en expert på en bilverkstad. Om hjulen inte är inriktade i ett så tungt fordon kommer däcken att slitas snabbt och ojämnt.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.