Skogens raseri efter expertens utspel. Ronny Svenssons förslag om skrotningspremie på gamla bilar och straffskatt väcker ilska igen.
– Folk är småelaka och säger att jag borde pröva på att bo i ödemarken utan att ha några förbindelser, säger Ronny Svensson.
När vi pratar med Ronny Svensson står han och tittar på snödropparna som börjat titta upp. Det våras för blomstertid vid foten av Hallandsås. Trots att det är betydligt billigare att ladda elbil i Norrland.
– Det är många som är förbannade i Norrlands inland. Men de kan sätta in en plugg och ladda billigare än vi gör i Skåne där eltariffer är dyrare, säger Ronny Svensson.
Håkan Fjell är hemma i Storuman. Han tittar ut över isvidderna. Här är det långt tills ängarna står i blom. Först och främst ser människorna fram mot vårvinterfisket på de frusna sjöarna.
– Den där karln skulle titta utanför stadsgränsen. Med det här förslaget dödar han all landsbygd från Östersund till Kiruna, säger Håkan Fjell.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/Straffskatt-aldre-bilar-jpg-1024x576.webp)
Ronny Svenssons förslag var en skrotningspremie på 25 000 kronor till alla som väljer att göra sig av med en 20 år gammal bil. Samtidigt tyckte han att man skulle höja skatten för äldre bilar med samma summa.
– Det fungerar kanske i staden där man har högre löner och kollektivtrafik. Där går det att köpa en liten bil, säger Håkan Fjell.
I dagsläger exporterar Sverige nya begagnade bilar till grannländerna. Samtidigt har EU infört straffavgifter på koldioxidutsläpp. De gamla bilarna släpper ut mycket och kommer att ge de svenska skattebetalarna en salt nota. Pengar som skickas till Bryssel.
– Jag tror att man inte vill ställa om, säger Ronny Svensson.
Men Håkan Fjell har sina perspektiv.
– Prova att köra en elbil ut i skogen på älgjakt så får du se, den blir stående där, säger Håkan Fjell.
Experten lyssnar. Men tänker ändå inte ge upp sin idé. Genom hans bonus/malussystem skulle den svenska bilparken föryngras.
– Jag förstår deras situation, men de har inte gjort en kalkyl. Där uppe är det bara sådana som Björn Ferry som åker elbil. Men de skulle kunna tjäna på elbilar, det är bara att sätta in pluggen och tanka billigt, säger Ronny Svensson.
Enligt människorna i gles och landsbygd är det en fråga om pengar. Man har inte råd att köpa de här nya fräsiga bilarna som storstadsborna föreslår dem.
– Här i glesbygden är bilarna 20 år eller äldre, det är ingen som har råd med de där nya bilarna. Våra löner är också lägre.
Ronny och Håkan har haft sina duster tidigare. När Ronny presenterade den här idén första gången blev norrlänningen lika uppretad. Men Ronny tror att det handlar om mer än bara pengar.
– Viljan att inte vilja är mycket stor, avslutar Ronny Svensson.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.