De har redan varslat över 20 000 anställda och sägs vara månader från att gå i konkurs. Nu kommer nästa smäll för biltillverkaren som sålde över 3,3 miljoner bilar förra året. Designteam läggs ner.
Nissan har kämpat med ekonomiska problem länge och stora nedskärningar har redan gjorts. Fabriker har fått stänga över hela världen. Som om det inte vore nog står Nissan också inför en enorm stämning efter att ha behövt återkalla nästan en halv miljon motorer. Totalt kommer 20 000 anställda att lämna företaget inom kort men det är inte bara arbetare på golvet. Den här gången drabbas även personer på designavdelningarna.
Nissan kommer att stänga sina designstudios i San Diego, USA, och São Paulo, Brasilien redan nästa år. Samtidigt ska designverksamheten i Japan och Storbritannien minskas. Beslutet beskrivs som en effektivisering. Men för en stor biljätte låter det mer som ett kraftigt nederlag.
– Vi strömlinjeformar vår designverksamhet, säger Nissans globala designchef Alfonso Albaisa till Automotive News.

Automotive News rapporterar att Nissans designkontor i Shanghai visat sig vara betydligt mer produktivt än andra kontor i världen.
– Medarbetarna där producerar design med 30 till 40 procent färre arbetstimmar jämfört med Nissans övriga studios, säger Albaisa.
Studiorna i San Diego och São Paulo ska stängas senast i mars 2026. Nissans designarbete kommer i stället att endast ske i Japan, Los Angeles, London och Shanghai. Bakgrunden är Nissans VD Ivan Espinosas plan att korta företagets bilutvecklingscykel från 52 månader till 37 månader och nästa generations cykel från 48 månader till 30 månader.

För konsumenter innebär det att Nissan kan införa trendiga funktioner i modeller snabbare. Införandet av den kommande Infiniti Q50 (Nissans lyxmärke som ej säljs i Sverige) är det första exemplet på denna nya kortare tidslinje. Bilen som enligt uppgift ska ha en twin-turbo motor och manuell växellåda har redan väckt intresse bland sugna köpare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.