Kris i Europas bilfabriker – går på halv kapacitet

Europas biltillverkare går på knäna – krisen hos VW tycks bara vara början. Bara hälften av kapaciteten i bilfabrikerna används, enligt en ny kartläggning.
– Biltillverkare kommer tvingas stänga fabriker för att bli mer konkurrenskraftiga, utmaningen är fackföreningarna, säger bilanalytikern Matthias Schmidt till Bloomberg

Bilbranschen i Europa ären industri som varit navet i den ekonomiska uppbyggnaden efter andra världskriget. Bilfabriker har sedan 1940-talet sysselsatt miljontals europeer. Ännu i dag står bilindustrin för sju procent av EU:s BNP och branschen sysselsätter 13 miljoner medborgare i unionen.

Volkswagen är en av de som  gick ut och satsade på elbilar. Sedan kraschade försäljningen, inte minst i Tyskland. Där sitter företagsledningen djupt ner i gyttjan och har i panik meddelat att man vill riva upp kollektivavtalen. Effekterna har blivit våldsamma protester och en infekterad konflikt med facket och betydelsefulla politiker.
– Fler biltillverkare slåss om en betydligt mindre del av kakan och vissa produktionsanläggningar kommer definitivt behöva stänga, säger Matthias Schmidt.

Europas bilfabriker är i kris. Här är Audis fabrik i Bryssel som är nedläggningshotad.

Det är dyrt att bygga bilar i Europa. Starka fackföreningar och lagstiftad anställningstrygghet är ett konkurrenshinder mot framförallt kinesiska tillverkare som BYD. För att inte tala om de skenande energipriserna som kommer i svallvågorna av Ukrainakriget.

Dessutom lider den europeiska bilindustrin fortfarande i sviterna av pandemin. När produktionen sjönk under restriktionsåren var det många underleverantörer som dirigerade om produktionen mot andra sektorer. 
– Samtidigt är det svårt att få lönsamhet i en bransch om  man bara använder halva produktionskapaciteten i fabrikerna, menar Bloombergs analytiker.

Ett av problemen för de europeiska biltillverkarna är lönsamheten i Kina. Där efterfrågas allt färre europeiska bilar och kineserna väljer istället i högre utsträckning sina egna märken. Samtidigt som de klassiska europeiska bilmärkena pratat om att lägga ner fabriker sonderar kineserna terrängen för att bygga fabriker i Europa – trots överkapaciteten. 
LÄS MER: