Det är kris för Stellantis – försäljningen och vinsterna kollapsar, och medan storstrejk hotar tvingas vd Carlos Tavares nödresa till Detroit för att försöka rädda situationen. Samtidigt stämmer aktieägare ledningen för att ha blåst upp aktiekursen med orimligt positiva bedömningar.
Efter ett framgångsrikt 2023 har vinden vänt för Stellantis. Oroligheterna på biljätten började efter det senaste finansiella resultatet, som visade en massiv försäljningsminskning på cirka 30 procent för nyckeldivisionerna. Dessutom rasade rörelseresultatet med 40 % under första halvåret 2024. Detta följdes av flera varningar om fallande vinster för biltillverkaren.
Dessutom har företaget förlorat flera högt uppsatta chefer under de senaste månaderna, och har till och med hotat att minska arbetspass vid Warren Truck Assembly norr om Detroit. Det sistnämnda har väckt rädsla för storstrejk från fackföreningen United Auto Workers.
Oron har dock inte gått obemärkt förbi, och nu planerar Stellantis vd Carlos Tavares, med 416 miljoner i årslön, en nödresa till Detroit för att försöka få till en vändning för Stellantis nordamerikanska del, detta rapporterar Reuters. Enligt tidningen säger vd Tavares även att Stellantis blivit ett offer för allt från stora fordonslager, tillverkningsproblem och brist på sofistikering.
En ny försäljningsstrategi för biltillverkaren kommer alltså att stå högt på agendan. Nyligen stoppade Citroën sin verksamhet i Australien efter mer än 100 år, detta efter att företaget sålt färre bilar än Ferrari. Aktieägare har nu stämt Stellantis i amerikansk domstol, och anklagar biltillverkaren för att dölja ökande lager och flera andra brister.
Man hävdar att Stellantis artificiellt blåst upp sin aktiekurs under stora delar av 2024 genom att upprepade gånger göra “överväldigande positiva” bedömningar om lager, prissättning, nya produkter och rörelsemarginal. Stellantis vd Carlos Tavares och ekonomichef Natalie Knight står som åtalade.
Biljätten säger till Reuters att rättegången är utan merit och företaget har för avsikt att kraftfullt försvara sig. Det är värt att notera att aktieägare ofta stämmer börsnoterade företag i USA efter oväntade aktiekursfall, och det finns ingen garanti för att rättegången kommer att visa sig framgångsrik.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]