Kravet: Stoppa A-traktorer som får gå 45 km/h

De tänker stoppa A-traktorn i Europeiska rådet. Nya bilarna som får gå 45 km/h lever farligt efter massiv kritik.
– Sverige har efter en massiv lobbyverksamhet fått igenom det här farliga beslutet, skriver European Transport Safety Council.

Tidigare i vår klubbade EU-parlamentet det fjärde körkortsdirektivet och svenska politiker firade. Man hade lyckats rädda den klassiska A-traktorn efter massiva påtryckningar mot de andra medlemsländerna. 
– Efter nattens avslutande trepartsförhandlingar i Bryssel står det nu klart att A-traktorns 15-årsgräns blir kvar, skrev infrastrukturminister Andreas Carlson på X när det var klart. 

Men EU:s förslag var inte att behålla den gamla svenska A-traktorn. Istället inför man en helt ny kategori. En modifierad bil upp till 2,5 ton som kan gå i 45 kilometer i timmen. Den ska köras med ett nytt B1-körkort.
– Sverige har lyckats normalisera sin långa tvivelaktiga tradition att låta barn köra bilar, skriver ETSC.

Nya A-traktorer som får gå 45 km/h får blytung kritik. ”Sverige har lyckats normalisera sin långa tvivelaktiga tradition att låta barn köra bilar”, skriver trafiksäkerhetsorganisationen ETSC.

Men innan det nya körkortsdirektivet träder i kraft måste det passera genom Europeiska rådet. Nu hoppas den stora ideella och internationella trafiksäkerhetsorganisationen ETSC att man ska lyckas stoppa det.
– Ironin i att Sverige, uppfinnaren av Nollvisionen, driver på för sådana förändringar har inte gått obemärkt förbi, skriver ETSC.

Sverige var tidigt ute och lobbade. När EU började arbeta med det nya körkortsdirektivet var de svenska politikerna mycket aktiva med att försöka rädda A-traktorn. Och trots en utbredd oro vek man sig till slut för de envisa skandinaverna.
– ETSC har uttryckt allvarliga farhågor över B1-körkortet och framhävt de potentiella riskerna för fotgängare och cyklister – Det erkändes faktiskt i Europeiska kommissionens egen konsekvensbedömning av förslagen, skriver ETSC.

Tunga trafiksäkerhetsorganisationen ETSC vill stoppa ny typ av A-traktor som får gå 45 km/h. Det som såg ut att bli en seger för infrastrukturminister Andreas Carlson kan sluta med ett bakslag.

Men Sverige hade bara begärt att få behålla sina gamla och långsamma A-traktorer. Men istället presenterade EU ett helt nytt förslag. Det nya Bettankörkortet, eller B1 kommer att ersätta mopedkörkortet för att få köra de här nya A-traktorerna. Och de nya fordonen ser ut att få användas i hela EU. Något som inte tas emot väl överallt.
– Vi kommer att få en helt ny körkortskategori. Den ska heta B1, eller Bettankortet om man vill kalla den för det och med den får man köra i 45 kilometer i timmen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon har varit kritisk mot förslaget från början. Den erfarna trafiksäkerhetsexperten har ifrågasatt vad barn ska ha med stora fordon att göra. 
– EU:s förslag var från 16 år men Sverige tryckte verkligen på för att det skulle bli från 15 år, det var viktigt för oss. Politikerna lade fram hur betydelsefullt det är för ungdomar i landsbygden att kunna ta sig till fritidsaktiviteter, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Nu hoppas ETSC att man ska kunna övertyga Europeiska rådet att stoppa det nya förslaget om modifierade A-traktorer innan det blir tillåtet över hela EU.
LÄS MER: