Kravet: Stopp för nya hårdare besiktningsregler

Motorrörelsen sågar Transportstyrelsens förslag. Nya besiktningsregler slår hårt mot äldre bilar i Sverige.
– Det är orimligt att använda samma regler för entusiastbilar som bruksbilar, säger P-O Hedman från Kungliga Automobilklubbens expertråd.

Transportstyrelsen har skickat ut en remiss på förslag till ändringar i besiktningsreglerna. Om förslaget går igenom kommer det att bli mycket svårare att få bilar besiktningsbefriade.
– Sedan ett antal år finns det ett rullande schema. Det betyder att i år kommer bilarna som byggdes 1975 att bli besiktningsbefriade, men i vårt förslag kommer det en ändring, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen. 

Detta vill myndigheten ändra på. Istället kommer man att riva upp den rullande gränsen för besiktningsbefrielse. För att bilar ska slippa besiktning måste de vara uttagna i trafik 1960 eller tidigare. Just nu ett ålderkrav på 65 år.
– I vårt nya förslag föreslår vi en gräns på 1960 för att undkomma besiktningskravet. Inga andra bilar kan komma i fråga. Dessutom måste de vara i princip originalutförande, alltså inga bilar som är ombyggda. säger Anders Gunneriusson.

Kungliga Automobilklubben är starkt kritiska till att reglerna för äldre bilar ska bli tuffare i besiktningen.

Förslaget kom ut på remiss för några veckor sedan. Nu har Kungliga Automobilklubben reagerat. Man gör det också ordentligt. De vänder sig mot Transportstyrelsens förslag.
– Det är orimligt att använda samma regler för entusiastfordon, som kanske rullar ett par hundra mil per år, som för bruksbilar i frekvent trafik. En rimlig lösning vore att det läggs till en brytpunkt för att skilja bilar som används regelmässigt mot de som är entusiastbilar. Vi föreslår därför en gräns på 750 mil/år, vilket motsvarar halva genomsnittliga körsträckan för en personbil i Sverige, säger P-O Hedman från Kungliga Automobilklubbens expertråd. 

Dessutom föreslår Transportstyrelsen att bilar som är äldre än tio år ska besiktigas varje år istället för var 14:e månad. Detta vänder sig också Kungliga Automobilklubben mot, eftersom det innebär ökade kostnader för bilägarna. Om det nya förslaget går igenom skulle det förändra villkoren för hela motorrörelsen. 
– Dessutom kommer det med en rad krav i vårt förslag. Det är nämligen inte alla bilar som blir besiktningsbefriade. Bara för att de är byggda före 1960 får de inte den rätten automatiskt. De måste vara i originalutförande, säger Anders Gunneriusson.

Det betyder att ombyggda entusiastfordon inte kommer att få bli kallade för veteranfordon och slippa besiktningen.
– Som så ofta är syftet gott. Det är rimligt och viktigt ur säkerhetssynpunkt att bilar som används regelmässigt i trafiken också kontrolleras. Men liggande förslag riskerar att delvis bli ett slag i luften samtidigt som nya kostnader läggs på bilisterna, säger P-O Hedman från KAK.

Förslaget är inte nytt. Sverige hade tidigare samma system. 
– Innan systemet vi har i dag, fanns det en gräns på att bilar som var byggda fram till 1950 undantogs från besiktningskravet. Men sedan infördes dagens system med rullande schema att de automatiskt klassades som veteranfordon efter 50 år, säger Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt