613 000 bilister i Sverige har så dålig syn att de inte borde få ha körkort. Bilprovningen har kommit med kravet på lagändring för årliga syntester för att ha kvar sitt körkort.
– Vi har inte utrett om det är motiverat med att införa obligatoriska synderundersökningar, säger Patrik Grundtman, utredare på Transportstyrelsen.
Nyligen gjorde Bilprovningen tillsammans med Synoptik en undersökning om svenska bilförares syn. Enligt undersökningen hade tio procent av alla testade så pass dålig syn att de inte skulle kunna ta nytt körkort. Det motsvarar 613 000 svenska bilförare. De krävde att obligatoriska syntester borde införas.
– Att över 600 000 bilister inte längre klarar Transportstyrelsens synkrav för körkort borde vara ett tydligt argument för att införa ett lagstadgat krav på syntest vid körkortsförnyelse, säger Awet Tesfamariam på Synoptik.
Bilen måste besiktigas varje år, men ögonen som är minst lika viktiga för trafiksäkerheten finns det inga krav på. För tunga kör körkort är reglerna redan annorlunda.
– Om man talar om trafiksäkerhet så är synen viktig. Jag har själv tunga körkort och då är det kontroller var femte år. Då kanske man kunde tänka sig det samma för vanliga B-körkort, säger Tord Fornander.
Transportstyrelsen har däremot inga planer på att införa något krav – frågan har inte ens utretts.
– Vi har inte utrett om det är motiverat med att införa obligatoriska synderundersökningar. Däremot gjordes en utredning för några år sedan om det fanns något samband mellan trafikolyckor och äldre i trafiken. Då kom man inte fram till att det skulle vara motiverat med hälsokontroller på bilförare generellt, säger Patrik Grundtman, utredare på Transportstyrelsen.
Det finns inget i lagen som kräver att svenska bilister ska undersöka synen med jämna mellanrum. Många andra länder har krav på synundersökning vid körkortsförnyelse, men inte Sverige.
– Det är inte reglerat i körkortsdirektivet att det ska vara återkommande synkontroller med något tidsspann. Även om de diskussionerna ibland förekommer, säger Patrik Grundtman.
Det är först när någon går till optikern eller ögonläkaren som Transportstyrelsen kan bli varse att en bilförare har dålig syn. Om det görs en anmälan börjar det hända saker i systemet.
– Då kan det komma in en anmälan till Transportstyrelsen. Den behöver inte leda någonstans. Men det kan vara så att du får körkortet villkorat med att du använder glasögon, säger Patrik Grundtman.
Besiktningsbranschen är inte lika övertygad. Hos dem ser man gärna att frågan kommer upp till diskussion.
– Jag har själv körkort och vet hur dåligt jag ser utan dem. Och då ska man tänka på att jag klarar gränsen utan glasögonen, säger Tord Fornander.
Men Transportstyrelsen manar till lugn. Det är inte bara att börja ögontesta folk. Det skulle samtidigt få stora konsekvenser för samhället i övrigt.
– Innan man genomför något sådant måste man titta på vad som blir nettoeffekten. Sedan vilken belastning som det kan bli för myndigheter, vården och kostnader för enskilda personer, säger Patrik Grundtman.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.