Kravet: Nytt test för att behålla körkort

100 000-tals svenskar kan bli underkända. Bilprovningen ska testa synen på svenska förare. De vill att det ska bli ett krav för att behålla körkort.
– Över 600 000 bilister klarar inte längre Transportstyrelsens synkrav för körkort, säger Awet Tesfamariam på Synoptik.

Nästa vecka bjuder Bilprovningen och Synoptik in till en stor pressträff. De båda företagen är på väg att inleda Synbesiktningen. Vid 29 besiktningsstationer kommer optiker att undersöka kundernas syn.
– Att över 600 000 bilister inte längre klarar Transportstyrelsens synkrav för körkort borde vara ett tydligt argument för att införa ett lagstadgat krav på syntest vid körkortsförnyelse, säger Awet Tesfamariam.

Synbesiktningen är en frivillig undersökning. Där kan bilägarna testa synen medan besiktningspersonen kontrollerar bilen. Vid tidigare kampanjer visade det sig att fler än 600 000 svenska körkortsinnehavare inte klarade syntesten. Därför höjs rösterna om att dessa ska bli ett obligatoriskt krav för att behålla körkortet. 

Så här suddigt ser många bilister, skillnadenär stor mot full syn.

– Det låter inte som något helt orimligt. Jag har själv körkort och vet hur dåligt jag ser utan dem. Och då ska man tänka på att jag klarar gränsen utan glasögonen, säger Tord Fornander, ordförande över Besiktningsbranschen.

Pressar Transportstyrelsen

Från borgerligt håll har det kommit flera förslag om synkrav för att behålla körkortet. 
– En god syn är av grundläggande betydelse för att upprätthålla trafiksäkerhet och trygghet på våra vägar. Tyvärr lider många körkortsinnehavare av så pass nedsatt synförmåga att de inte skulle få beviljat körkort om de ansökte idag, säger Camilla Rinaldo Miller (KD).

Även Moderater tycker att obligatoriska syntester ska införas. 
– Jag anser därför att en utredning om införandet av obligatoriska syntester för privatpersoner är nödvändig. Men att även vara pådrivande inom EU för att göra detta till standard inom hela EU, säger Magnus Resare (M). 

Den första februari i år sänkte Transportstyrelsen synkraven. Nu kan körkortsinnehavare som förlorat sitt körkort för synfältsbortfall ansöka igen och få tillbaka det. Tidigare har också det helt varit läkares ansvar att ta beslut, men nu kan man gå till optikern för att göra en bedömning åt Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen är utsatt för hårda påtryckningar. Många organisationer vill se obligatoriska synundersökningar bland äldre förare. 
– Vi har inte utrett om det är motiverat med att införa obligatoriska synderundersökningar, säger Patrik Grundtman, utredare på Transportstyrelsen.

Politikerna får stöd av branschen

Besiktningsbranschen är också positiv till syntester. 
– Om man talar om trafiksäkerhet så är synen viktig. Jag har själv tunga körkort och då är det kontroller var femte år. Då kanske man kunde tänka sig det samma för vanliga B-körkort, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen. 

Transportstyrelsen har utrett sambandet mellan olyckor och äldre förare. Efter det ser myndigheten inget behov av obligatoriska syntester. 
– Vi har inte utrett om det är motiverat med att införa obligatoriska synderundersökningar. Däremot gjordes en utredning för några år sedan om det fanns något samband mellan trafikolyckor och äldre i trafiken. Då kom man inte fram till att det skulle vara motiverat med hälsokontroller på bilförare generellt, säger Patrik Grundtman, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen känner till att det höjs politiska röster för att få till synundersökningar. 
– Det är inte reglerat i körkortsdirektivet att det ska vara återkommande synkontroller med något tidsspann. Även om diskussionerna ibland förekommer, säger Patrik Grundtman.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt