Kravet: Nytt lagtvång för alla gående i Sverige

En ny lag för alla gående kan bli verklighet i Sverige. Nu bereder Trafikutskottet ett förslag till riksdagen.
– Om folk är så omdömeslösa att de vistas i trafiken utan reflex får vi lagstifta, säger Linus Sköld (S).

Tillsammans med sina partikamrater Fredrik Lund Sammeli och Ida Karkiainen har han skrivit en motion om att införa reflextvång i Sverige. De tre socialdemokraterna använder Finland som förebild.
– I Finland är det lagstadgat att fotgängare som rör sig på väg under mörker ska bära en ändamålsenlig reflex. Detta är en princip som Sverige bör överväga att införa.

M Sverige har gjort en stor undersökning. Det visade sig att bara åtta procent av alla fotgängare använder reflex. Bland barn var siffran 23 procent, medan ungdomar var sämst, där är det bara sex procent som använder reflex. Samtidigt sker 40 procent av alla dödsolyckor med gående trafikanter i mörker. 
– Det är ganska uppenbart att det behövs en lag. Det är förenat med livsfara för den som blir påkörd. Men även föraren riskerar men för livet, säger Linus Sköld.

Skillnaden i synlighet om du har reflex är enorm. Foto: Bilprovningen

Men regeringen ställer sig kallsinnig till motionen. Trots den mörka statistiken har de inga funderingar på att lagstifta om reflextvång. 
– Allt som är lämpligt i trafiken är inte reglerat i lag. För att trafiken ska fungera och vara säker är det alltid viktigt att alla tar ett eget ansvar, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.

Motionärerna är inte förvånade. Att skriva en motion är som att skjuta på volley från halva planen. Chansen att få den i mål är minimal. Men när det väl händer, då skrivs det historia.
– Jag har inget större hopp om att den ska gå igenom, de avslås ganska regelmässigt i riksdagen, säger Linus Sköld.

Istället vill regeringen att man ska förlita sig på fotgängarnas goda omdöme. Trots att statistiken är nattsvart. 
– Som gående ska man följa trafikreglerna. Det innefattar bland annat att gående ska använda gångbanan eller vägen om det finns, korsa vägar och gator på övergångsställe med mera, säger Andreas Carlson. 

Enligt Andreas Carlson är det bilisterna som har det största ansvaret i trafiken. 
–  Ansvaret för säkerhet i trafiken ligger i stor utsträckning på de som kör bil, men gående och cyklister måste hjälpa till och att själv ta ansvar för vara synlig i trafiken är ett exempel på det, säger ministern. 

Motionen ska behandlas i Trafikutskottet i dag tisdag. Sedan blir det omröstning i juni.
– Man samlar ihop motioner under samma tema och behandlar dem. Sedan lämnas de över till kammaren för debatt och votering, säger Linus Sköld (S).

Relationen mellan fotgängare och bilister är infekterad. De som tar sig fram till fots uppmanas söka ögonkontakt med förarna. Men det är inget lagkrav. 
– Bilföraren har det stora ansvaret, det är den som ska lämna företräde. Det gäller även om gångaren går och tittar i sin mobiltelefon, säger trafikpolisen David Askeröd.
LÄS MER: