Kravet: Nya regler för polisbilar: ”Bye, bye”

Den kände polisen och riksdagsledamoten Martin Melin kräver en lagändring för polisbilar. Snart kommer hans motion om mer blåljus upp för beslut i riksdagen.
– Bye, bye ”allvarlig fara för person eller egendomskada”, skriver Melin.

Idag är det bara vid så kallade ”trängande fall” som en polis får använda blåljus och påkalla fri väg. Det gäller exempelvis vid livsfara eller omfattande egendomsskador. Enligt dagens regler är det inte tillåtet att påkalla fri väg vid bedrägerier, olovliga demonstrationer eller när en efterlyst person ska gripas. Nu kräver liberalernas riksdagsledamot Martin Melin en lagändring i en riksdagsmotion.

– Om du som polis krockar kommer en domstol inte att ifrågasätta VARFÖR du körde trängande om det var så att DU ansåg att det var ”absolut nödvändigt”. Beslutet är således subjektivt och lär knappast ifrågasättas, om det inte är helt uppenbart oförsvarligt. Det domstolen kommer bedöma är hur din KÖRNING var. Det får ALDRIG vara en fara för trafiksäkerheten, skrev Melin på Instagram för några månader sedan.

Martin Melin vill istället att poliserna själva ska få fatta beslut när blåsljusen ska slås på och polisbilen får köras med utryckningshastighet.
– Så – med det sagt så är min syn på saken att man som polis kan köra trängande i alla fall som man som polis anser det ”absolut nödvändigt”. Och att vad som är ”absolut nödvändigt” avgör den enskilda polisen. Bye, bye ”allvarlig fara för person eller egendomskada”, skrev Melin på Instagram för några månader sedan och nu är motionen en verklighet.

Förslaget innebär att det istället ska vara föraren själv som får avgöra när ett ärende är tillräckligt brådskande för att motivera en utryckningskörning – oavsett om blåljus används eller inte. Det ska fortsatt vara polisens ansvar att köra på ett försvarligt sätt, men beslutet om när fri väg behövs ska inte begränsas till bara de mest akuta lägena.

– Det ligger i allmänhetens intresse att en polis snabbt kan gripa en person som begår ett brott, så att denna kan lagföras, oavsett hur stort eller litet brottet är. För att detta ska vara möjligt måste förare av ett utryckningsfordon ha möjlighet att ta sig till en brotts­plats där det pågår ett brott eller där det finns en efterlyst person på kortast möjliga tid, skriver Melin i sin motion.

Ett exempel som lyfts i motionen gäller demonstrationer utanför ambassader. Trots att Sverige enligt Wienkonventionen har ett ansvar att skydda utländska beskickningar, får en polis i dag inte använda blåljus för att snabbt ta sig till platsen. För det krävs en allvarlig hotbild.

Melin vill att regeringen ser över trafikförordningen så att polisen inte hålls tillbaka av för snäva tolkningar. Det handlar inte om att ge fri körning, utan om att kunna agera snabbare när situationen kräver det och ge polisen möjlighet att använda blåljuset oftare, enligt förslaget. I praktiken innebär det här att en polis som idag ser en efterlyst person inte får använda blåljus för att hinna fram – trots att det kan vara avgörande för att stoppa ett brott.
LÄS MER: