Nytt förslag: Inför nya vägsvgifter i Sverige. Får stöd från tung ledarredaktion.
– Det är hög tid att bilisterna själva börjar stå för kostnaden när de sliter på vägarna, skriver Dagens Nyheter som stödjer kravet från Timbro.
Alla som varit på bilsemester i Europa har varit med om vägtullarna på motorvägarna i länder som Österrike och Italien. Nu föreslår moderata tankesmedjan Timbros yrkestänkare ett liknande system i Sverige.
– Kan man välja mellan olika färdsätt eller vägval, kommer slitaget att speglas i prislappen. De vägar som är mest värdefulla för användarna får störst finansiering – eftersom fler är beredda att betala för dem, skriver Adam Danieli i en debattartikel.

Han pekar på hur eftersatta de svenska motorvägarna är i underhåll. Sedan hänvisar Adam Danieli till länder som Italien och Frankrike där motorvägarna har bättre standard. Han drar en parallell med systemet att betala vägtull. Enligt honom distribueras de här avgifterna direkt till vägarnas underhåll.
– Principen är enkel. Den som nyttjar en funktion ska också vara med och betala för den, skriver Adam Danieli.
Systemet med vägtull finns redan på några få platser i Sverige. Bland annat utmed riksväg 50 förbi Motala. Om Adam Danieli får sin vilja igenom ska det här slå igenom över hela landet. Samtidigt vill han ta bort fordonsskatten, som han anser vara djupt orättvis.
– Men att äga en bil orsakar i sig inga samhällskostnader. Fordonsskatten borde avskaffas. Även skatten på drivmedel kan sänkas när vägslitage i stället betalas direkt av dem som kör.

Adam Danieli får starkt stöd på Dagens Nyheters ledarsida. Där går ledarskribenten Elias Rosell ut hårt till stöd för Timbros nya idé.
– Det är hög tid att bilisterna själva börjar stå för kostnaden när de sliter på vägarna. Vägavgifter är vanliga utomlands. Men i Sverige har gratisåkandet fått rulla på.
Enligt Elias Rosell måste det bli dyrare att vara bilist i Sverige. Genom ett tullsystem på motorvägarna kan vi ta bort fordonsskatten och ändå få mer resurser för att underhålla de stora vägarna.
– Om bilisterna ska stå för sina egna kostnader måste det med andra ord bli dyrare att köra bil – undantaget elbil på landsbygden, skriver Elias Rosell.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.