Krav på körkort för att köra elsparkcykel. Efter olycksvågen höjs rösterna för att rensa upp i trafikträsket.
– Elsparkcyklar borde vara förenat med ett litet körkort och strängare straff när de bryter mot lagen, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Bilister och cyklister har länge haft svårt att samsas i trafiken. Kritiken mot de cyklande trafikanterna går ut på att de struntar i trafikregler som ger vanliga bilister höga böter. Nu har det nya fenomenet med elsparkcyklar gjort problemet ännu värre.
– Man skulle kunna tycka att det är normal allmänbildning att veta vad som står på vägskyltarna. Men så är det inte och det har blivit ett problem med alla elsparkcyklar i trafiken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Många cyklister och elsparkcyklister struntar i vanliga vägskyltar. Normala regler som stopplikt, väjningsplikt och rödljus passerar dem förbi.
– Ja, så är det. Men du som kör bil kan inte förutsätta att de ska veta allt detta. I trafiken är det den som har högst utbildning som bär det största ansvaret och ska ta hänsyn.


Elsparkcyklar gäller under samma lagar som vanliga cyklar. Det betyder att man måste ha hjälm under 15 år och att det inte är fritt fram att färdas med flera personer hur som helst.
– En elsparkcykel som är laglig och klassas som cykel ska ha maximalt 250 watts motor och köra som fortast i 20 kilometer i timmen, om de överstiger detta så är det ingen elsparkcykel längre, säger trafikpolisen Lars Ekman.
Bilförare måste vara uppmärksamma på elsparkcyklarna. Det inträffar ofta incidenter eftersom de senare inte bryr sig eller kan trafikreglerna.
– Man kan inte förutsätta att folk ska ha sunt förnuft när de kör elsparkcykel. Det är ett bekymmer och de blir allt fler och med det också antalet olyckor, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Hon tycker att det borde införas ett körkort för att köra elsparkcykel. För att få färdas på dem i trafiken bör personen genomgå någon sorts utbildning.
– Jag tycker att det borde finnas en liten utbildning för att få färdas på elsparkcykel. Kanske någon sorts körkort som gör att personen får bättre kunskap om reglerna i trafiken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Bilisterna kan ändå inte bli hur förbannade som helst. Trafiksäkerhetsexperten manar till förståelse och hänsyn.
– Sedan är det också så i trafiken att den som har högst utbildning också har mest ansvar att leda andra. Eftersom cyklister och elsparkcyklister kanske saknar körkort måste de som har en körkortsutbildning vara goda förebilder, avslutar Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Regler idag för elsparkcykel
Elsparkcykel är ett slags eldrivet enpersonsfordon. För att få koll på vilka regler som gäller behöver du först ha klart för dig vilken typ av fordon det är, alltså vilken fordonsklass det tillhör. En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt av högst 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:
- Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.
- Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).
- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men det rekommenderas att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd.
- Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.