Kravet: Höjd skatt – och varna för bensinbilar

Expert kräver varningar och chockhöjd skatt för bensin- och dieselbilar. Vill att att politiker och bilförsäljare varnar allmänheten för den kommande käftsmällen på bränsle. 
– Det finns många sätt att bli blåst på pengar, men ett av de säkraste just nu är att köpa en ny bensin- eller dieselbil, skriver klimatexperten Magnus Nilsson. 

En chock väntar ägare av bensin- och dieselbilar när EU:s nya klimatavgift ETS2 införs om drygt ett år. Experter varnar för ett bränslepris som kan stiga till 35 kronor per liter. Nu går klimatexperten Magnus Nilsson ut och varnar allmänheten för att köpa bensin- och dieselbilar i en uppmärksammad krönika på Supermiljöbloggen
– Därför, om du bryr dig om din privatekonomi: Köp för allt i världen inte en ny bensin- eller dieselbil! Och berätta för släktingar, vänner och bekanta att en ny bensin- eller dieselbil är ett riktigt dåligt köp! skriver han. 

Han vill också att bilförsäljare och politiker börjar varna allmänheten för riskerna med bensin- och dieselbilar. En höjd koldioxidskatt skulle kunna se till så att ingen köper bensin- och dieselbilar.
– Motionera om att den så kallade koldioxidfaktorn i fordonsbeskattningen snarast höjs så att tillflödet av nya bensin- och dieselbilar stryps och så att bilköpare som inte är klara över ETS2 av okunskap luras att köpa en ny bensin- eller dieselbil!

Magnus Nilsson är klimatpolitisk analytiker och expert, nu kräver han politikerna börjar varna allmänheten för bensin- och dieselbilar samt inför högre skatt.

För Carup utvecklar Magnus Nilsson, som är klimatpolitisk analytiker och regionfullmäktigeledamot i Region Stockholm (S) sina krav till beslutsfattarna. Han uppmanar politikerna att höja skatten på bilar med förbränningsmotorer. Det är enda sättet att rädda konsumenterna från de höga bränslepriserna. 

– Det är svårt att säga exakt vad priset på bränsle kommer att bli den första januari 2027. Utsläppsrättigheterna finns inte på marknaden ännu. Däremot går det att köpa så kallade terminer som garanterar ett pris. Det skulle innebära tre kronor litern direkt, men sedan ökar det hela tiden, säger Magnus Nilsson till Carup.

Därför varnar han alla för att köpa en bil med förbränningsmotor. Det kan bli en riktig käftsmäll om bara ett par år.
– Kanske kan nybilspriset te sig lockande, men hur mycket den nya bilen egentligen kommer att kosta dig beror främst på hur snabbt den faller i värde. Och de närmaste åren kommer andrahandsvärdena på nya bensin- och dieselbilar att rasa, säger Magnus Nilsson.

Magnus Nilsson ber konsumentminister Erik Slottner att ge Naturvårdsverket i uppdrag att upplysa allmänheten om riskerna med att tanka bensin eller diesel. Han vill använda en ny skatt för att få bort förbränningsmotorerna. Genom att höja koldioxidfaktorn blir de dyrare att äga. På det sättet vill han rädda svenska bilägare undan framtidens rekordpriser på bensin och diesel, säger Magnus Nilsson.

Experterna kräver att politikerna tar sitt ansvar och berättar för väljarna vad som kommer att hända. Samtidigt måste de använda styrmedel för att göra det lättare att äga och köpa en elbil.
– Eftersom det är nybilsmarknaden som styr vad som ska finnas på begagnatsidan behöver vi styra om den. I dagsläget är det gynnsamt att köpa en bil med förbränningsmotor. Om vi höjer koldioxidfaktorn så att det blir dyrare att äga en sådan bil kan vi få in fler elbilar som sedan kommer ut på begagnatmarknaden, säger Magnus Nilsson till Carup.

Tidigare har även Ronny Svensson, expert på fordonsekonomi på Ynnor AB, föreslagit en straffskatt på 25 000 kronor på äldre bilar. Han vill att pengarna ska användas till en skrotpremie på samma belopp. Han hör till de som har varnat för ett bränslepris på 35 kronor.
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt