Experterna kräver höjd reduktionsplikt. Snart kan priserna vid pumparna skena iväg.
– Jag ser tre huvudskäl till att öka andelen förnybart i drivmedlen, vilket i praktiken främst sker genom en stigande reduktionsplikt, säger hållbarhetsexperten Mattias Goldmann.
Sveriges reduktionsplikt höjdes till 10 procent från 1 juli. Det innebär att mer biobränsle som är dyrare ska blandas in i bensin och diesel. Men frågan kommer att bli en het potatis i valet nästa år. Tidöpartierna väntas hålla fast vid dagens reduktionsplikt. Medan de rödgröna sannolikt vill höja reduktionsplikten. Samtidigt pågår en utredning som blir klar först efter valet.
Klimatexperten Mattias Goldmann, ordförande för 2030-sekretariatet är en av många experter som kräver höjd reduktionsplikt. Utsläppen ökar och vi står på tröskeln till att EU:s utsläppsregler ska börja gälla. Medlemsländerna måste hålla sig till bestämda kvoter. Annars blir det böter.

Argument 1: Sverige blir mindre sårbart
– Den första anledningen är bättre beredskap och minskad sårbarhet: Fossil bensin, diesel och gas är per definition importerad och merparten kommer från länder vi inte vill vara beroende av länder som Ryssland, Iran, Saudiarabien och Nigeria, säger Mattias Goldmann.
Med en höjd reduktionsplikt blir Sverige mer självständiga. En mindre mängd av biodiesel och etanol tillverkas på hemmaplan. Priset vi betalar är dyrare drivmedel.
– Det förnybara kan vi däremot göra själva – och gör i allt högre grad, vilket förstås också skapar arbetstillfällen, bättre handelsbalans och exportmöjligheter.
Argument 2: Anpassa oss efter EU:s utsläppsregler
Experten Ronny Svensson har tidigare varnat för bränselpriser över 30 kronor litern. Mattias Goldmann medger att priserna kommer att stiga. Kanske så högt som Ronny Svensson spår.
– Minskad ekonomisk risk. Ingen vet vad EUs utsläppshandelssystem ETS2 för fossila drivmedel innebär för priset. Just för att det är utsläppshandel och inte en fast skatt, men exempelvis Ynnor varnar för uppemot 30 spänn litern.
Nästa år är det val i Sverige. Den sittande borgerliga regeringen har lovat dyrt och heligt att hålla nere bränslepriserna. Även om de inte kan styra över EU:s utsläppsregler.
– Den regering som tar över efter valet kommer att få handskas med detta, det blir inte lätt och vi kommer att höja priserna, säger Ronny Svensson på Ynnor AB.
Om de rödgröna vinner öppnar det för höjd reduktionsplikt. Man talar om siffror kring tjugo procent mot dagens tio. Det ger flera kronor höjt pris per liter.
– Biodrivmedel går fria, så att ha dem på plats minskar risken för kostnadschock – och man kan inte över en natt ställa om utan behöver en stegvis, planerad uppgång.
Argument 3: Nytta för klimatet
Mattias Goldmann presenterar sitt tredje och sista argument för att höja reduktionsplikten i Sverige.
– Klimatnytta. Företag, kommuner, regioner och Sverige som land riskerar att missa sina klimatmål för 2030 just för att klimatpåverkan från transporterna ökat med nästan 25% på grund av den kraftigt sänkta reduktionsplikten. För företagen är det minskad konkurrenskraft, för kommunerna sämre attraktivitet och för Sverige risk för mångmiljardböter från EU – pengar som är roligare att investera i vårt eget samhälle än att skicka till Bryssel.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.