Kravet: Chiptrimning ska avslöjas och ge böter

Transportstyrelsen kräver straff för chiptrimning. Trafikpolisen är positiv. Dessutom kan nya kontroller införas i besiktningen.
– Transportstyrelsen har som förslag att skärpa lagstiftningen och införa straffansvar, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Nu krävs det hårdare tag mot de som ägnar sig åt chiptrimning. Transportstyrelsen vill att regeringen beslutar om att skärpa lagstiftningen och ge polisen möjligheter att dela ut böter på plats.
– Om vi tänker på dem som trimmar flera hundra hästkrafter extra så låter det som ett bra förslag, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

Lagstiftningen är krånglig. Många känner inte till att det är förbjudet att manipulera motorerna. 
– Chiptrimning har alltid varit förbjudet. Om det med chiptrimning menas att fordonets ordinarie system manipulerats och komponenter som styr bränsle, tändning eller direkt påverkar avgasrening så att fordonets avgasreningsutrustning ändrats, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Lagen är tydlig. Man får inte manipulera motorerna genom chiptrimning. Med dagens lagstiftning kommer de skyldiga undan utan böter. 
– Alla fordon som är registrerade har också en registrerad effekt. Står det att bilen ska ha 180 hästkrafter och vi provkör den och det är uppenbart mer än så då kan vi göra en flygande besiktning för förelägga den med registreringsbesiktning, säger Joakim Abrahamsson.

För att polisen ska kunna komma åt chiptrimmarna krävs mer resurser. Med dagens situation kan de bara provköra bilarna. 
– Den måste ha avsevärt högre effekt för att vi ska kunna upptäcka detta. I annat fall måste vi ha med oss en dynamo ut för att mäta effekten, säger Joakim Abrahamsson.

Trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

Han har stoppat en hel del märkliga hemmabyggen. Ibland är det fullständigt uppenbart att en bil är chiptrimmad långt bortom lagens yttersta gränser. 
— Om man stoppar en sportig bil som till exempel en BMW 325, då vet du ungefär hur den ser ut, så öppnar man den så sitter det en lastbilsturbo, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson. 

För de som åker fast med supertrimmade bilar väntar stora bekymmer. De har lagt mycket pengar på något som måste återställas. 
– Om motoreffekten är ändrad måste man återställa den och lämna till generalagenten som intygar detta. Om det är en äldre bil går det inte. Vi stoppade en Toyota Supra som var byggd kring 2000-talet, den står fortfarande avställd, säger Joakim Abrahamsson.

Besiktningen ska börja undersöka bilarnas mjukvara och system enligt ett förslag från EU. Då kan man lätt se om en bil är chiptrimmad.

De som bara trimmar lite grann klarar sig bättre. Då är det nästan omöjligt att avslöja dem.
– Om det sedan är en bil med 180 hästkrafter som fått 250 kan vi omöjligt märka det. Det syns heller inte i besiktningen, säger Joakim Abrahamsson.

Transportstyrelsen hoppas på att det kommer ett beslut om strängare regler.
– Regeringen har haft ute på remissförslag men jag tror inte att det har kommit något förslag till ändring av lag ännu, säger Anders Gunneriusson. 

Nya besiktningsregler kan också göra att chiptrimning avslöjas. EU kräver besiktning på bilarnas mjukvaror. Förslaget innebär omfattande kontroller.
– Då skulle man lätt kunna se om en bil var chiptrimmad till exempel, säger Magnus Moberg, teknisk expert hos Besikta. 

Enligt EU:s nya förslag ska bilarnas mjukvaror kontrolleras vid besiktningen. Besiktningsorganen ska då se till att alla program har rätt mjukvaror och att de är rätt uppdaterade. 
– Enligt förslaget ska det göras en kontroll av systemets mjukvara. Att dessa har rätt mjukvara och att den är uppdaterad. Det ska även göras en kontroll av att samtliga komponenter finns och det ska genomföras funktionstester av system, skriver Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen är dock kritisk till förslaget. Enligt dem skulle det innebära mycket merarbete. Därför avstyrker de också förslaget i sitt remissvar till regeringen. 
– Många system är nödsystem och dessa kontroller, mjukvara, komponenter och funktion, bedöms vara svåra att utföra och för omfattande, skriver Transportstyrelsen.

Besiktningsbranschen är inte rädd för det nya förslaget. Enligt dem är det inte så komplicerat att undersöka bilarnas mjukvaror. 
– Det är inte så komplicerat att kontrollera för besiktningsorganen. Man ansluter ett utläsningsverktyg i OBD-uttaget i bilen. Sedan läser man det av alla styrenheter som finns i bilen, säger Magnus Moberg. 

Med obligatoriska mjukvarukontroller vid besiktningen kan man också lättare komma åt de som har chiptrimmat sina bilar.
– Chiptrimning är en manipulering av parametrarna i motorstyrningsenheten, har du manipulerat den så framgår när vi scannar av det, säger Magnus Moberg. 

Chiptrimning är olagligt. Men om polisen avslöjar sådana kan de inte ge böter. Enda påföljden är att bilägaren får en flygande besiktning och därefter en registreringsbesiktning på sitt fordon. 
– Chiptrimning har alltid varit förbjudet. Om det med chiptrimmning menas att fordonets ordinarie system manipulerats och komponenter som styr bränsle, tändning eller direkt påverkar avgasrening så att fordonets avgasreningsutrustning ändrats, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen. 

Remisstiden för det nya förslaget till besiktningsregler gick ut den 15 augusti. Nu ska regeringen ta ställning till alla synpunkter. Därefter kommer man att besluta om nya regler för kontrollbesiktningar i Sverige. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt