Kravet: Billigare nya bilar med mindre onödig lyx

22 miljoner medlemmar har sagt sitt. Priserna för mindre bilar har höjts med 76 procent på några få år. Därför kräver ADAC billigare bilar – utan onödig lyx.

Småbilar har blivit betydligt dyrare de senaste tio åren. Sedan 2013 har priserna stigit med över 80 procent. I dag kostar en ny småbil i genomsnitt mer än 279 000 kronor (25 000 euro). Samtidigt har utbudet minskat med drygt 20 procent, enligt en ny analys från ADAC, Europas största bil- och trafikklubb, med över 20 miljoner medlemmar. Och medlemmarna har sagt sitt – prisökningen har gått för långt.

De extrema prisökningarna tog fart under coronapandemin. Då skyllde biltillverkarna på “brist på delar” och “problem i leveranskedjorna”. Men även om dessa problem i dag är lösta, ligger priserna fortfarande kvar på en mycket hög nivå. Den som vill köpa en småbil med förbränningsmotor får betala i snitt hela 76 procent mer än 2019. Dessutom finns det över 40 procent färre modeller att välja mellan. Elektriska småbilar har under samma tid blivit drygt 20 procent dyrare. Det positiva är dock att utbudet av små elbilar har tredubblats.

ADAC:s kartläggning visar att priserna på småbilar har ökat med 76 procent på bara sex år. Dessutom finns det färre prisvärda småbilar att köpa.

ADAC menar att småbilar är viktiga för ett att kunna ge ett brett och överkomligt bilutbud. De har länge varit populära bland prismedvetna köpare. Därför ser de nu utvecklingen som mycket oroande: många har helt enkelt inte råd längre.

Tillverkarna hänvisar ofta till inflation och ökade säkerhetskrav som förklaringar till de högre priserna. ADAC anser dock att prisökningarna ändå är orimligt stora. Många konsumenter behöver en enkel och prisvärd bil – den överflödiga lyxen behövs helt enkelt inte. ADAC uppmanar därför tillverkarna att tänka mer kreativt och erbjuda prisvärda, moderna småbilar som fler har råd med.

– ADAC betonar att konsumenterna behöver ett brett och framför allt prisvärt utbud av mobilitetsalternativ. Många konsumenter förlitar sig på enkel, prisvärd mobilitet som undviker onödig lyx. Därför bör fordonstillverkare inte rättfärdiga ökade priser med högre grundutrustning, utan snarare erbjuda enkla och kreativa lösningar för prisvärd, modern mobilitet, skriver den mäktiga tyska bilistorganisationen med 22 miljoner medlemmar.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt