Elektrifieringen av Europas fordonsflotta går för långsamt. Företagen står för mer än hälften av alla nya bilköp och är avgörande för att snabba på övergången till elbilar. Nu vill branschorganisationen ACEA ha större morötter och ännu billigare elbilar för företag.
Cirka 60 procent av alla nya personbilar i EU köps av företag, och nästan samtliga nya kommersiella fordon. När företagsbilar efter några år säljs vidare skapas ett flöde av prisvärda elbilar på begagnatmarknaden. Begagnade elbilar utgör en viktig pusselbit i övergången till en elektrifierad vagnpark.
Men trots att företag väljer elbilar i högre utsträckning än privatpersoner erbjuder få europeiska länder tillräckliga incitament för företagen att välja eldrift, enligt en ny rapport från branschorganisationen ACEA. ACEA pekar på Norge och Belgien som framgångsexempel. I Norge är 90 procent av företagens nyregistrerade bilar elbilar, tack vare skattebefrielser, rabatter på laddning, avgiftsförmåner och särskilda förmåner som gratis parkering och bussfilstillgång. Belgien når 80 procent med liknande system, utan tvingande lagkrav.

I dag har bara 19 EU-länder riktade incitament för företagsflottor. ACEA rekommenderar att EU samordnar och sprider de bästa stöden i hela unionen.
– För att få en verklig massmarknad måste vi börja där volymerna är, säger ACEA:s generaldirektör Sigrid de Vries. Företagen är den största hävstången vi har.
I Sverige råder en debatt om företagsincitamentens roll. Kritiker menar att skatteförmåner för elbilar till företag kan snedvrida marknaden och gynna företag på privatbilisternas bekostnad.
– Trots att regeringen har påstått sig vilja upphöra med stöden fortsätter staten att stötta elbilarna med stora belopp. Det är kanske positivt, men det är inte rimligt att det enbart omfattar förmånsbilar när man samtidigt så tydligt markerat att stödet var onödigt och dyrt när det var riktat till oss privatpersoner, säger Carl-Erik Stjernvall som är hållbarhetsansvarig på förbundet M Sverige.
Med EU:s klimatmål i fokus menar ACEA att moroten är viktigare än piskan, och att företagsbilarna kan bli den snabbaste vägen för att uppnå målet om utsläppsfria transporter.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.