Fria farten på Autobahn är hotad. Forskare kräver 120 km/h som ny hastighetsgräns på alla tyska motorvägar.
– Det skulle minska antalet dödliga trafikolyckor med mer än en tredjedel, skriver forskarna.
För första gången på nästan 50 år har forskare undersökt fri hastighet på den tyska Autobahn. Och slutsatsen är tydlig: Att tillåta fri fart kostar liv. Nu vänder de sig till politikerna med en tydlig uppmaning: Inför en hastighetsgräns på 120 km/h och sätt stopp för fri hastighet på Autobahn. Den nya studien är den största på området sedan 1977.
Forskarna bakom studien kommer från Ruhr-Universität Bochum (RUB) i Tyskland, ett av landets största universitet som är känt för sin forskning inom teknik, naturvetenskap och samhällsvetenskap. Deras studie visar att en hastighetsgräns på 120 km/h på Autobahn skulle kunna rädda liv, ungefär 58 personer skulle slippa dö varje år. Det motsvarar en minskning med 35 %.
– Resultaten visar 9 procent färre olyckor med lindriga skador, 26 procent färre olyckor med allvarliga skador och 35 procent färre dödsolyckor till följd av en lokal hastighetsgräns på 120 km/h, skriver forskarna.
Det är första gången sedan ett berömt experiment 1977 som fri hastighet på Autobahn har undersökts så noggrant. Då kom man fram till att en hastighetsgräns på 130 km/h skulle kunna minska antalet dödsfall med ungefär 20 procent. Den nya studien går ännu djupare än experimentet från 1977 och ger en mer detaljerad bild av hur hastigheten påverkar säkerheten på motorvägarna.
Forskarna har gått igenom data från ungefär halva Tysklands motorvägsnät under tre år, mellan 2017 och 2019. De har också tagit hänsyn till faktorer som vägförhållanden, trafikmängd och väder, för att få en så rättvisande bild som möjligt. Och resultatet liknar det man såg redan 1977. Sträckor utan hastighetsgräns har betydligt fler och allvarligare olyckor än de vägar som har en fast hastighetsgräns.
– Studien ger också bevis för att hastighetsgränser är särskilt effektiva vid påfarter och avfarter, såväl som på mindre trafikerade vägsträckor. Det senare kan verka förvånande till en början, men det är rimligt: där det är mindre trafik kör många fordon särskilt snabbt och med stora hastighetsskillnader, vilket ökar risken för olyckor. Å andra sidan, när vägarna är särskilt trafikerade, kan man ändå inte köra bil som man vill, så en hastighetsgräns har liten effekt här. Detta resultat skulle motsäga rekommendationerna om att hastighetsgränser endast bör användas flexibelt och tas bort under lågtrafik, säger forskaren Maike Metz-Peeters.
Nu återstår frågan om det finns politisk stöd att ändra ett av Tysklands mest kända kännetecken. Tysklands tidigare transportminister, Volker Wissing, har flera gånger sagt nej till ett förslag om en hastighetsgräns på 130 km/h, enligt Clear Energy Wire. Men sedan den 6 maj 2025 är Patrick Schnieder landets nya transportminister, och än så länge är det oklart vad han tycker i frågan. Det som däremot är klart är forskarnas budskap: Fri hastighet på Autobahn kostar liv.
Effekt av hastighetsgräns 120 km/h | Minskning / Besparing | Kommentar |
---|---|---|
Trafikdödsoffer | Upp till 35 % | Cirka 58 dödsfall per år skulle undvikas |
Allvarliga olyckor | Upp till 26 % | Cirka 904 allvarliga skador per år skulle undvikas |
Lindriga olyckor | – | Cirka 1 375 lindriga skador per år skulle undvikas |
Samhällsekonomiska kostnader | Upp till 216 miljoner euro/år | Sparade kostnader för sjukvård, skador mm |
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.