Superhybriderna utmanar EU:s förbud. Bilindustrin hoppas att de nya modellerna ska få politikerna att ändra sig – och få dispens efter 2035.
Bilindustrin hoppas att de nya superhybriderna ska få EU-politkerna att tänka om. Det närmar sig det stora året 2035 då det kommer att bli förbjudet att nyregistrera fordon med förbränningsmotorer.
– Vi ska lobba för de här nya hybriderna och få politikerna att tänka om. Det här är inte bensinbilar, utan i grunden elektriska bilar, sa Fords VD Jim Farley på en konferens tidigare i år.
Superhybriderna eller EREV, skiljer sig från de gamla PHEV genom att elektricitet är fordonens primära kraftkälla. De ska kunna ta sig dubbelt så långt på ren elektricitet än dagens laddhybrider. I regel laddas batteriet av bilens förbränningsmotor.
– 95 procent av resorna kommer att ske med elektricitet i de här bilarna, sa Jim Farley på samma konferens.
Men det är många som misstror honom. Industrin lovade tidigare att de gamla PHEV-laddhybriderna skulle rulla på omkring 70 procent elektricitet. Men istället har det visat sig stanna mellan tio och femton procent. Ett avslöjande som har varit bidragande när den tyska staten nu har tagit bort subventioner på laddhybrider.
Ändå är flera biltillverkare som Ford och Stellantis optimistiska till att reformera beslutet så att de nya superhybriderna kan undantas från förbudet. Nya RAM 1500 EREV ska få en V6-bensinmotor som kan ladda ett batteri på 92 kWh.
– Det är upp till Europaparlamentet nu efter valet, har Stellaris VD Carlos Tavares sagt.
Men det nya parlamentet, som precis sammanträtt efter valet, har ännu inte behandlat frågan. Samtidigt behöver Europa mycket fler laddstolpar om vi ska kunna genomföra förbudet om elva år. På många håll, inte minst i Östeuropa är det glest mellan laddningsmöjligheterna.
I dagsläget är det bara Mazda MX30 SUV den enda EREV som säljs i Europa. I Kina tillverkas ett stort antal sådana bilmodeller, men EU har nu hårda strafftullar mot dem.
– Vi behöver påverka politikerna i Europa och Kalifornien, menar Jim Farley.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.