Ford mekaniker missad service

Krävdes på 100 000 kr – efter servicemiss

Privatleasaren missade service i tid. Sedan kom fakturan på 100 000 kr. Fakturan överklagades – och nu har ARN gett ett slutgiltigt svar.

En missad bilservice kan stå ägare dyrt. Om servicen görs bara några dagar för sent kan nybilsgarantin upphöra. Men även den som leasar riskerar stora smällar. Något som nyligen hände en bilägare i Skåne. Bilägaren lämnade tillbaka en privatleasad Ford som omfattades av serviceavtal. Men bilägaren hade inte servat bilen i tid. Enligt bilägaren lyste aldrig servicelampan. Och återförsäljaren kunde heller inte svara på när bilen ska servas.

Men till slut togs bilen till service. Sedan kom chocken. Den auktoriserade bilhandlaren krävde 100 000 kronor, rapporterar Vi Bilägare. Det höga beloppet förklarades av att både nybilsgarantin och batterigarantin hade försvunnit. Bilägaren tyckte att det var en absurd summa. Därför anmäldes handlaren till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). 

Nu har ARN gett svar i fallet. Och de ger bilägaren rätt. Det står tydligt i avtalet att bilägaren måste betala leasinggivaren om bilen inte blir servad i tid. Men bilhandlaren kunde inte på något sätt bevisa att smällen skulle bli så hög som 100 000 kronor. Därför håller ARN med bilägaren. ARN menar att 15 000 kronor är en mer rimlig summa. De rekommenderar därför bilägaren att betala tillbaka 85 000 kronor.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt