Kört i flera år på mirakeldieseln – detta hände

Läsarna berättar om mirakeldiesel. Han körde i flera år – och klarat nya utsläppskontroller. Kan rädda gamla bilar undan besiktningen. 
– Lukten under förbränningen är knappt märkbar. En stor skillnad mot vanlig diesel, säger Mario Saueressig till Carup.

Han läser Carup och bor i Tyskland och har länge kört på den nya super-dieseln GTL. Det står för gas to liquid och finns under olika namn i flera länder. I Sverige kan vi bara köpa det på vissa begränsade platser. 
– Jag tycker att man i Sverige borde införa mer GTL-bränsle, säger Mario Saueressig.

En del svenskar kör faktiskt redan på GTL. Det här bränslet går att använda till alla dieselmotorer. En av dem är Tjustbygdens Järnvägsförening. De upptäckte fördelarna med GTL för länge sedan.
– GTL är egentligen ingen diesel. Det är ett bränsle som är gjort av paraffinolja. Men det är helt kompatibelt och fungerar lika bra. Vi har använt det till tågen i vår järnvägsförening i ungefär 17 år. Det luktar inte och svider heller inte på händerna när man skruvar, säger Mikael Lövstedt. 

Tyske Carup-läsaren Mario Sauressig kör sin gamla Mercedes ML350d på GTL-diesel. Efter det har den klarat den hårda utsläppskontrollen i den tyska besiktningen.

Mario Saueressig vill behålla sin gamla dieselbil. Samtidigt är EU på väg att skärpa utsläppskraven. Både partikelmätning och NOx-mätning är på väg att införas. Där Mario bor i Tyskland är det redan hårdare kontroll än i Sverige. Men Mario har hittat något som räddar hans gamla klenod-bil.
– Min bil går alldeles utmärkt på GTL. Det har den gjort i tre år och mina avgastester har sjunkit i botten. Man känner ingen lukt, det är ett mycket bra bränsle. Jag tycker att även Sverige skulle satsa mer på sådana här alternativ, säger han.

Låga värden på besiktningen

Han visar sina besiktningsprotkoll från Tyskland. Marios bil klarar utan problem de nya och hårdare EU-kraven för dieselbilar. 
– Det fungerar utan problem att byta till GTL från vanlig diesel. Sedan kanske det finns vissa fordon som inte klarar det, men det är ovanligt. Annars är det inga problem att gå över till GTL, säger Mario Saueressig.

Utsläppsvärdena sjönk i botten med GTL-dieseln.

I Sverige finns redan företag som tillverkar GTL. EcoPar i Göteborg har haft ett eget patent som gick ut för några år sedan.
– Vi har mycket marinor och båtägare som använder det. Men det går att använda i alla dieselfordon. Det finns en pump vid bårt kontor i Göteborg där folk kan tanka, säger deras vd Magnus Thyni.

De som använder GTL är rent religiösa. Enligt dem räddar det här bränslet mängder med bilar undan tvångsskrotning när de nya besiktningskraven kommer från EU.
– Förbränningen blir något högre med GTL än traditionell diesel. Men man får rena avgaser och lägre utsläpp, säger Mario Saueressig. 

Dieseln har ett dåligt rykte. Det brukar kallas för en av de värsta miljöbovarna. Men med GTL-bränsle kan de klassiska motorerna överleva in i framtiden.
– Ordet diesel är förknippat med nedsmutsning. Det här är en ren produkt. Därför borde man kanske kalla det här för brännolja istället, som man gjorde på 1950-talet. Det kommer närmare sanningen, säger Mikael Lövstedt.

Tjust Järnvägsförening har länge slagits för GTL. Medlemmarna har använt det här bränslet väldigt länge. Och de har sett fördelarna. 
– Vi i vår förening har försökt att tala med myndigheterna om det går att skatta GTL som det vore HVO, men det verkar inte gå. Det är synd, för här har man ett rent bränsle som fungerar lika bra som diesel, säger Mikael Lövstedt. 

Striden mot elbilar

I Tyskland pågår striden mellan förbränningsmotorer och elbilar. De som håller fast vid sina dieselmotorer hoppas att GTL ska bli deras räddning.
– I Tyskland förlitar vi oss för mycket på elbilar. Jag tror det är ett ödesdigert misstag. De kanske fungerar bra i städer, men på landsbygden där man behöver en stark bil, där är det fortfarande diesel som gäller, säger Mario Saueressig.

Hos Tjust Järnvägsförening vill man att myndigheterna ska agera. Med GTL i bränslepumparna kommer världen att bli renare utan att man behöver skrota bort dieselmotorer.
– Om man vill att folk ska kunna köra miljövänligt så bör man också göra de här bränslena tillgängliga och dessutom sänka priset. Då kan fler köra rent, säger Mikael Lövstedt. 

Alla som använder GTL är nöjda. Fordonet fungerar lika bra och man slipper en rad bekymmer.
– Lukten under förbränningen är knappt märkbar. En stor skillnad mot vanlig diesel. Och sedan är förbrukningen något högre, men inte mycket, säger Mario Saueressig.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt