Nedsläckningen av 2G och 3G-näten har inletts. Redan nu har bilar underkänts vid besiktningen. Nu försöker Transportstyrelsen kämpar för att hinna få igenom en regeländring för att undvika körförbud.
– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Telenor och Tele2 har inlett den stora nedsläckningen av näten. Med det kommer inte bilar att få kontakt med eCall, som är ett larmsystem som varnar SOS vid en olycka. Många bilar från Volkswagen tappar kontakten med nätet redan i år.
– På alla fordon som byggts efter 2018 är det ett krav att de ska fungera för att de ska bli godkända vid besiktningen, säger Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Det spelar ingen roll hur väl omhändertagen bilen är. Om 2G- och 3G-nätet är nedsläckt kommer bilen att bli underkänd i besiktningen.
– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt. Men tanken med besiktningen är att man ska kunna åtgärda felet och sedan komma tillbaka, men de här bilägarna kan inte göra något, säger Anders Gunneriusson.

Många bilägare är redan oroliga. Det här kommer inte att ändras förrän tidigast januari 2026.
– Folk ringer och är oroliga över det här, men vi kan inte göra något. Det är Transportstyrelsen som föreskriver kraven, säger Per Anders Blommefors.
Transportstyrelsen arbetar just nu hårt med att ändra föreskrifterna. Men arbetet tar tid. Myndigheten meddelar att det inte görs i en handvändning.
– Vi har börjat göra en översyn av kraven och den kommer att vara klar till halvårsskiftet. Sedan kommer det att börja gälla från årsskiftet, om det inte blir några förseningar och det kan lätt hända, säger Anders Gunneriusson.
Besiktningsbranschen har inte utrymme till några egna initiativ. Man måste följa föreskrifterna till punkt och pricka.
– Vi gör bedömningen efter deras föreskrifter och kan inte göra något annat, om de inte lever upp till kraven måste man underkänna, säger Per Anders Blommefors.
Många har redan börjat drabbas.Och under året kommer det att bli ännu fler.
– Ja, vi har hört att de börjat bli underkända. Det går inte att göra något för de här bilägarna eftersom de nya föreskrifterna inte har börjat gälla ännu, sådant tar alltid tid, det får man tänka på, säger Anders Gunneriusson.
Men för dig som äger en äldre bil är det ingen fara. Även om du har eCall berörs den inte av krypåhålet i regelverket.
– Sedan är det de bilarna som är äldre och ändå har det här systemet, de kommer vi inte att underkänna eftersom kravet inte fanns när de tillverkades, säger Per Anders Blommefors.
Det finns inget att göra för de drabbade.
– Anledningen till att vi ändrar är att man ska kunna åtgärda fel som uppkommer vid besiktningen. Men detta går som sagt inte att ändra, och det kommer att vara såhär tills föreskrifterna är ändrade.
Det finns en sak som kan rädda oroliga bilägare. Om staten skulle påbörja upphandla med telekomföretagen att skjuta upp nedstängningen. Men ännu finns inga tecken på det.
– Vi har varit i kontakt med politikerna, men det verkar inte rimligt, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Den som besiktigar bilen och har fel på eCall-systemet kommer att få en villkorstvåa som måste vara åtgärdad till nästa besiktning.
– Vi utför kontroll och bedömning av eCall på fordon (M1, N1) som typgodkänts 31 mars 2018 eller senare och är typgodkända mot EU-förordning, 2018/858/EU. Om fordonets självtest indikerar fel på gps signal så kommer fordonets varningssystem att signalera för det och vi kommer underkänna fordonet med en så kallad villkorstvåa vilket innebär att man som fordonsägare ska åtgärda bristen men det innebär inte med automatik ombesiktning, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.