Gordon Murray visar i ett klipp hur de slaktar sin hyperbil T.33 i tester. Bland annat simuleras en krock med ett 80 kilo tungt vildsvin. Men det som fick bilen att ta mest skada förvånar.
Gordon Murray Automotive är ett brittiskt bilmärke grundat av formel 1-designern Gordon Murray och är kända för att bygga lätta och högpresterande sportbilar. Nu visar de hur ingenting lämnas åt slumpen när de tillverkar sina bilar – inte ens hur mycket stryk de tål. För att kalibrera krockkuddarna i sin nya superbil T.33 utsätter tillverkaren hyperbilen för brutala testmoment som får det att göra ont bara av att titta på.
– Vi utsätter bilen för en rad extrema scenarier där vi inte vill att krockkuddarna ska lösa ut, berättar ingenjören Gil Martins.
Det handlar om att pressa bilen till gränsen, utan att något ska lösa ut av misstag. I ett av momenten ska superbilen klättra upp för en stor grushög på flera meter. I ett annat simuleras en krock med ett 80 kilo tungt vildsvin – i själva verket en sportbag fylld med gummigranulat. Den krocken var så våldsam att en kylare gick sönder. Men den mest förödande smällen kom oväntat när bilen kördes in i en kant i 20 km/h.

Målet är att lära bilens elektronik känna igen vad som är en riktig krasch – och vad som bara är en obekväm smäll. Testerna genomförs på en testanläggning i tyska Papenburg, där det finns allt från grova kullerstenar och grusvägar till ramper och högfartsovaler. Den prototyp som används – med smeknamnet “James” – får känna på hela registret. Den skickas i full fart över ojämna underlag, dunsar över vägbulor och flyger över ramper.
Prototypen har reparerats och ska nu användas för motorprov. För det krävs något rejält – och det får den i form av en 4-liters V12 från Cosworth. Motorn levererar 607 hästkrafter, och bilen väger bara 1 090 kilo – ungefär som en Mazda MX-5. Men till skillnad från Mazdan är den här byggd för samlare och entusiaster med väldigt djupa fickor för priset börjar på 1,8 miljoner pund – cirka 24 miljoner kronor.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.