Körde ny Koenigsegg 57 mil i Sverige: ‘Vissa vill rejsa’

En ny Koenigsegg CC850 väckte enorm uppmärksamhet under en roadtrip på 57 mil genom Sverige. Med 1385 hästkrafter är bilen obestridlig kung på E4 – men vissa försöker ändå.
– Vissa vill rejsa, men det står jag emot, säger Sebastian von Koenigsegg.

Det är inte ofta man ser en Koenigsegg ute på de svenska vägarna utanför Ängelholm. Men under valborgshelgen kunde uppmärksamma trafikanter se nya CC850 på vägarna mellan Stockholm och Ängelholm. 
– Det blir en hel del uppståndelse när man är ute och kör, säger Sebastian von Koenigsegg som satt bakom ratten på hyperbilen. 

Med endast 300 byggda bilar, där de flesta hittat nya hem utomlands, är det inte ofta man ser ett exemplar i rullning – chansen att möta ett lodjur är större. Men under valborgshelgen hade tursamma trafikanter på E4 mellan Ängelholm och Stockholm chansen.

@simon_carz That’s a real ghost👻 #fyp #car #carcommunity #koenigesgg #cc850 #ghost @wowtoswe ♬ originalljud – CARSPOTS

– Ja, jag körde upp bilen från Ängelholm igår kväll. Det är klart att bilen väcker en hel del uppståndelse i trafiken. Folk filmar och kör upp nära. Vissa vill rejsa, men det står jag emot, säger Sebastian von Koenigsegg, Creative Director på Koenigsegg och son till grundaren.

Det silvriga exemplaret av CC850 fanns till beskådan i samband med invigningen av bilhandlaren Wowtos nya bilanläggning i Rosersberg norr om Stockholm. Där hade besökarna hade möjlighet att se dyrgripen på riktigt nära håll.

Koenigsegg CC850 släpptes för två år sedan i samband med Christian von Koenigseggs femtioårsdag och byggdes passande nog bara i femtio exemplar. Det är en retroinspirerad hyllning till den första produktionsbilen CC8S från 2002. Den moderna efterföljaren må se ut att vara hämtad från en annan era men under skalet finns den allra senaste tekniken: en turboladdad V8 utan svänghjul som ger 1 385 hästar och lika mycket i vridmoment, om den tankas med etanol. Samt den unika växellådan som fungerar både som en vanlig sexstegad manuell låda med kopplingspedal eller som en niostegad automat.

Hur är bilen att köra och körde du manuellt hela vägen till Stockholm?
– Både och. CC850 är extremt lättkörd så det är inga konstigheter. När man tröttnar på att köra automat är det bara att slänga i en växel och gå över till manuell. Det är hur enkelt som helst. 

Sebastian förklarar att de försöker bygga alla bilar så att de blir så bekväma som möjligt.
– Du ska kunna ta bilen både till banan och mataffären, fokus är att bilarna ska vara så användbara som möjligt.

Christian von Koenigsegg har tidigare berättat att alla deras bilar ska vara så pass lättkörda i normalläget att vem som helst ska kunna köra dem, vilket verkligen inte är fallet med forna tiders Ferrari och Lamborghini.

Vilken är din favorit-Koenigsegg?
– Jag har kört de flesta modeller som tillverkats utom någon enstaka racingmodell. Det är svårt att välja. Men favoriterna är ändå Jesko och CC850. De är extremt roliga att köra och båda har vår LST-växellåda som verkligen förändrar hela bilens karaktär.

Med tanke på att Carup råkar veta att pappa Christian gärna kör Tesla Model S Plaid till vardags, blir vi nyfikna på hur sonen egentligen lärde sig att växla manuellt.
– Det blev en hel del övningskörning i pappas Miata och ja, i våra egna bilar, fast inne på inhägnat område förstås, säger han och ler.
LÄS MER: