Sex billiga elbilar ställs mot varandra i ett räckviddstest. Elbilarna kördes tills de dog.
– Vi har en klar vinnare, skriver Auto Express.
Billiga elbilar blir allt vanligare, och i dag är utbudet större än någonsin. Eftersom dessa modeller ofta har betydligt mindre batterier än dyrare elbilar, har de också kortare räckvidd. De är främst utvecklade för kortare körsträckor i stadsmiljö, där man vanligtvis kan ladda bilen hemma. Nu har motortidningen Auto Express genomfört ett omfattande räckviddstest på sex av de billigaste elbilarna som säljs i Europa.
De sex billiga elbilar som ställs mot varandra i testet är Fiat Grande Panda, BYD Dolphin Surf, Renault 5 e-Tech, Hyundai Inster 02, Leapmotor T03 och Dacia Spring. Citroën e-C3 kunde också ha varit med, men motortidningen valde att utesluta den eftersom den delar mycket teknik med Fiat Panda och därmed inte skulle tillföra något nytt till jämförelsen.
– Den billigaste elbilen i testet är Dacia Spring, som kostar från 203 000 kronor, skriver Auto Express.



Dacia Spring har också det minsta batteriet på 25 kWh av gänget. Största batteri har Hyundai Inster 02 på 49 kWh, vilket ger den en uttalad räckvidd på 37 mil. Alla elbilarna startade testet med 100 procents laddning. Förarna var också tvungna att följa några regler under körningen. De skulle bland annat alltid hålla sig inom hastighetsgränserna, och luftkonditioneringen skulle vara inställd på 21 grader Celsius under hela testet.
– Utomhustemperaturen låg generellt runt 20-gradersstrecket under större delen av dagen, vilket började med fläckvis molnighet och gradvis förvärrades, vilket slutade med regn, skriver Auto Express.
Testförarna inledde sedan sitt test och började köra med de sex billiga elbilarna i olika typer av trafikmiljöer. Det visade sig snabbt att elbilarna trivdes bättre i stadsmiljö än i de högre hastigheterna.
– Alla tappade en stor del av sin räckvidd ute på motorvägen, skriver Auto Express.



Renault 5 och Leapmotor T03 imponerade med hur de kändes att köra medan Dacia Spring hade det tuffare. Efter ett tag började elbilarna dö en efter en och till slut var det bara en kvar vid liv, nämligen Hyundai Inster som lyckades ta sig 30 mil innan den dog.
– Dolphin Surf kom tvåa, med 27 mil, skriver Auto Express.
Vill du läsa hela testet där Auto Express också utnämner en vinnare kan du klicka vidare här, men vi har också sammanställt en tabell som visar hur långt varje elbil lyckades ta sig jämfört med den angivna räckvidden.
Så långt kom elbilarna innan de dog:
Modell | Angiven räckvidd | Körd sträcka | Uppnådd räckvidd i procent |
Leapmotor T03 | 26 mil | 23 mil | 86,10 procent |
BYD Dolphin Surf Comfort | 32 mil | 27 mil | 84 procent |
Hyundai Inster 02 | 37 mil | 30 mil | 80,30 procent |
Dacia Spring Extreme 65 | 23 mil | 18 mil | 76,80 procent |
Renault 5 e-Tech Evolution | 31 mil | 23 mil | 74,10 procent |
Fiat Grande Panda La Prima | 32 mil | 22 mil | 67,30 procent |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.