Han slog världsrekordet för en produktionsbil för bara några dagar sedan. Nu berättar han om körningen i 496 km/h – samtidigt som blickarna riktas mot svenska Koenigsegg.
– Vi kunde ha kört ännu fortare, säger rekordföraren Marc Basseng.
Elbilar har länge setts som för tunga och svårkontrollerade för att nå de allra högsta toppfarterna. Men den gränsen sprängdes i mitten av september när kinesiska BYD:s Yangwang U9 Xtreme körde hela 496,22 km/h på testbanan i Papenburg, Tyskland. Det är snabbare än någon annan produktionsbil i världen, även förbränningsbilar inräknade.
– Det här rekordet var bara möjligt eftersom U9 Xtreme har otroliga prestanda. Tack vare elmotorn är bilen tyst och utan växlingar, vilket gör att jag kan fokusera ännu mer på banan, säger testföraren Marc Basseng till Top Gear.
Bilen har fyra elmotorer med en sammanlagd effekt på nära 3 000 hästkrafter och ett 1 200-voltsystem som ger en brutal acceleration. Från stillastående tog det mindre än en minut att nå toppfarten. Trots de extrema krafterna vägde däcken tungt i rekordförsöket.
Men enligt Basseng var det aldrig något problem eftersom tester visat att de klarar långt över 500 km/h i laboratoriemiljö.
– Jag kunde faktiskt ha hållit full gas en och en halv sekund till. Teoretiskt hade vi kunnat köra ännu fortare, tillägger han.
Nu riktas blickarna mot Sverige. Koenigsegg har rdan en bil som kan vara ännu snabbare. Jesko Absolut, toppfartsversionen av hyperbilen Jesko. Den är konstruerad för att ha så låg luftmotståndskoefficient som möjligt och är utrustad med en femliters V8 med dubbelturbo som ger upp till 1 625 hästkrafter på E85.

De har redan tagit tillbaka ett världsrekord från elbilen Rimac Nevera R. Koenigsegg körde 0-400-0 på ny rekordtid på Örebro flygplats. Koenigsegg själva säger att deras simuleringar visar att Jesko Absolut kan nå långt över 500 km/h på papperet, men att det kräver en bana som är tillräckligt lång och framför allt däck som klarar påfrestningen. Det har hittills varit en utmaning att hitta däck som kan garantera säkerheten i de extrema hastigheterna.
Redan i början av 2024 sa Christian Von Koenigsegg såhär till Carup:
– Vi laddar för rekordförsök. Förhoppningsvis kan vi gå för rekordet redan i år. Vi letar just nu efter en raksträcka som är tillräckligt lång och där trafiken kan stängas av, det är inte helt lätt. Troligen blir det inte i Sverige, utan utomlands.
Hittills har just däcken varit den stora utmaningen. Om någon bil ska kunna passera 500-strecket är det ändå den svenska – frågan är bara när och var det kan bevisas i verkligheten.
– Det vi har sagt är att våra teoretiska modeller visar att bilen ska klara över 500 km/h, nu vill vi visa vad bilen går för i verkligheten, sa Christian Von Koenigsegg tidigare till Carup.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.