Kör unik bastard: BMW M5 W10 – byggd av VW

Mytomspunne Volkswagen-chefen Ferdinand Piëch beordrade fram en hemlig specialbyggd BMW M5. Den klassiska V8:an byttes ut mot en W10-motor, och bilen fick smeknamnet Frankensteins monster. Nu har ägaren till den legendariska bilen hittats.

Volkswagen har blivit kända för sina unika W-motorer. Bland annat har det funnits en W8 i Volkswagen Passat, en W12-motor i Volkswagen Phaeton och inte minst en W16-motor i Bugatti. Den tyska biljätten lanserade aldrig en modell med en W10-motor, men den legendariske chefen Ferdinand Piëch var med och tog fram en unik BMW M5 med en W10-motor.

Ferdinand Piëch var en av de största anhängarna till W-motorerna, men lyckades aldrig hitta en lämplig Volkswagen-modell att testa sin W10-motor med. Han bestämde sig därför för att köpa en BMW M5, som fick sin V8 på 400 hästkrafter utbytt mot en W10-motor på 507 hästar. Bilen fick också smeknamnet Frankensteins monster efter det ovanliga motorbytet.

Bild på en av Volkswagens W10-motorer.

Resultatet ska ha blivit så fantastiskt att bilen användes som privat bruksbil av Ferdinand Piëch. Och man måste säga att bilen var före sin tid eftersom BMW kom med en V10-motor i nästa generation av M5. Utan testmulan så hade kanske heller aldrig Bugatti W16 blivit verklighet.

Eftersom den legendariska M5:an bara gjordes i ett enda exemplar har det varit en otroligt mytomspunnen bil och en del har till och med tvivlat på att den ens existerar. Men för ett tag sedan lyckades motortidningen Drive Tribe spåra Frankensteins monster och det skulle då visa sig att den inte bara existerar; den fungerar dessutom klockrent.

Idag ägs den unika M5:an av en samlare i Slovakien som dessutom lät grabbarna från DriveTribe provköra bilen. De imponeras stort av den och har svårt att förstå vilken häftig bil de faktiskt sitter bakom ratten i. Den slovakiske samlaren har, precis som Ferdinand Piëch, en stor passion för W-motorer och äger även en andra W10-motor byggd av Volkswagen. Han har den unika motorn i sitt garage och enligt honom monterades den aldrig i någon bil. I källaren finns även en W8 och en W12.
LÄS MER: