Chimera är den mest extrema Koenigseggen någonsin. Specialmodellen är en blandning mellan Jesko och Agera. Nu har det manuellt växlade monstret provkörts.
– Det här är sinnessjukt, säger Jack Rix från Top Gear.
Koenigsegg Chimera kom till efter att FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem bad om att få en specialmodell av Koenigsegg. Christian von Koenigsegg tvekade aldrig på att acceptera projektet eftersom Ben Sulayem varit en långvarig kund hos företaget. Slutresultatet blev Chimera som hade sin världspremiär i Båstad på bileventet The Aurora.
Den extrema specialmodellen har ett chassi och kaross från Agera RS, men motor och LST-växellåda som hämtats från Koenigsegg Jesko. Dessutom finns möjligheten att växla den på tre olika sätt: Manuellt, med paddlar och automatiskt. Den unika manuella tekniken är hämtad från jubileumsbilen CC850. En växellåda Jack Rix från Top Gear uppskattade.
– Det är en fantastisk, nästan sagolik manuell växellåda. Sättet den fungerar på känns unik och får mig att undra varför man inte skruvar fast en manuell växellåda på en Jesko-motor. Det hade gjort susen, säger Jack Rix.
Chimera är utrustad med Jeskos V8 med dubbla turboaggregat som ger 1600 hästkrafter och totalt väger bilen cirka 1400 kg, vilket gör modellen till den med mest kraft i förhållande till dess vikt av alla Koenigseggs bilar. När motorjournalisten från Top Gear kör bilen på ett flygfält får han testa den i de högre hastigheterna.
– Sättet bilen reagerar på känns otroligt snabbt och jämnt. Även hur motorn varvar är helt sjukt. Responsen är elektrisk. Nu ska vi vända här och gå ner till trean och sedan tvåan, japp responsen är helt jämn. Att köra denna bil är som att gå på ett event, säger Jack Rix.
Agera-chassit är ungefär fem centimeter kortare än dagens Jesko. Dessutom skiljer det sig flera år mellan modellerna, vilket gjorde att många elektriska komponenter inte passade med varandra, enligt Christian von Koenigsegg. Men att detta på något sätt skulle synas i slutresultatet dementerar Jack Rix.
– Bilen ser helt naturlig ut och allt är perfekt ihopsatt. Från lädret på instrumentbrädan till kolfibret. Det är imponerande hur man kan få så många delar som inte passar egentligen att bilda en sådan häftig bil, säger Jack Rix från Top Gear.
När Jack Rix frågar ifall Christian von Koenigsegg skulle kunna tänka sig att göra fler av dessa specialprojekt framöver verkar han inte jättesåld på idén.
– Vi kommer inte att göra detta projekt igen. Det är för mycket arbete och kostar väldigt mycket för kunden. Det kostar mindre att köpa en färdig bil än att bygga en helt ny från början. Men slutresultatet med Chimera är fantastiskt, säger Christian von Koenigsegg.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.