Köpte dränkt Aston Martin – försöker nu starta den

Mat ville överraska sin pappa med en Aston Martin DBX. Men bilen var helt översvämmad och i så dåligt skick att det även fick Mats pappa att reagera.
– Jag kan inte fatta att du köpte den här!

Mat Armstrong har blivit känd för att rädda bilar som ingen annan vill röra. På YouTube har han byggt upp en enorm publik med nästan fem miljoner följare. Genom att köpa kraschade sportbilar, reparera dem i garaget och dokumentera allt. Men den här gången var det inte för showens skull. Det var för hans pappa. Och det kan visa sig bli svindyrt.
– Aston Martin ville bara sälja en komplett motor för 64 000 pund (cirka 835 000 kronor).

Pappans drömbil är en Aston Martin DBX. Problemet är att denna var totalt översvämmad. Motorn hade sugit in vatten, kolvar och vevaxel var skadade, cylinderblocket rostigt. Bilen var listad som ”flood damaged” på auktion. Mat köpte den ändå.
– Jag insåg inte att skadorna var så här allvarliga när jag köpte bilen, säger han i klippet.

En ny motor från Aston Martin skulle kosta över 900 000 kronor – alltså mer än vad många betalar för hela bilen. Dessutom säljer inte tillverkaren vissa motordelar separat. Därför började ett av Armstrongs mest extrema projekt hittills – att bygga en fungerande motor av två trasiga.

Han hittade ett begagnat motorblock från en Mercedes GLC 63 som har samma grundmotor som DBX och började mixa delar. Kolvar från Aston. Block från Mercedes. Lager som inte ens gick att köpa nya. Specialmått på tusendels millimeter. Hemmagjorda lösningar. Och ingen visste om det ens var möjligt.
– Vi vet inte om det kommer fungera. Det enda sättet att ta reda på det är att bygga ihop den.

För att kunna tajma motorn korrekt behövdes ett särskilt verktyg som Aston Martin vägrade sälja. Mercedes hade det inte ens i lager. Till slut gick Mat till en maskinverkstad där en man vid namn Bob bokstavligen slipade till ett eget tajmningsverktyg – på millimetern.
– Vi vet inte om Bob har räddat oss förrän motorn startar.

Efter att ha blandat gamla kolvar, rostiga vevaxlar, nya tätningar och ett hemmabyggt tajmningskit var det dags.
– Om det här inte funkar, då vet jag inte vad vi ska göra, säger Mat och vrider om nyckeln. Hela klippet ser du i spelaren ovan.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt