Brittiska Viritech har tagit fram en drivlina som konverterar vilket fordon som helst till bränslecellsdrift. Den nya vätgasdrivlinan på 60kW inkluderar en DC/DC omväxlare, 16 kWh batteripaket på 400V och ska generera hela 200kW i toppeffekt och 4100 Nm vid axeln. Räckvidd beror på bilen men Viritech själva uppskattar runt 800 km.
Vad gäller bränsleceller, så går åsikterna isär om huruvida det är en varaktig lösning i jämförelse med helelektriska bilar eller inte. Oavsett tycke och smak så har i alla fall det brittiska techbolaget Viritech nyligen utvecklat en drivlina som det hoppas på, ska kunna övertyga tvivlarna.
VPT60N, är namnet på drivlinan, som ska möjliggöra omvandlingen från bensin och diesel till bränsleceller så enkel som möjligt. Den nya vätgasdrivlinan på 60kW inkluderar en DC/DC omväxlare, 16 kWh batteripaket på 400V parad med elmaskin och växelriktare som ska generera hela 200kW i toppeffekt och 4100 Nm vid axeln. Till det, ett tanksystem på 6kg, med tryckreglering och påfyllnadssystem.
Både batteripaketet och tanksystemet kan anpassas efter behov, men det kommer finnas ett standardsystem för att underlätta tillgängligheten och minimera kostnader. Drivlinan har ännu inte monterats på personbilar utan har hittills använts i prototyper och dylikt. Men Viritech är redo och är öppna för att samarbeta med biltillverkarna, skriver Ny Teknik.
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.