Konkurrentens hån mot Blocket: ”Vi har all time high”

Blockets nya sajt har fått enorm kritik och nu passar konkurrenten på att hånas. Samtidigt rasar bilhandlare mot att trafiken helt dött ut.
– Vi har ‘all time high’ i medlemstillströmning, säger Traderas kommunikationschef Sofia Hagelin till Dagens Industri.

Det brukar heta att man inte ska sparka på den som redan ligger ner. Men det kanske bara gäller mellan människor och inte företag. För en av Blockets främsta konkurrenter Tradera har publicerat ett inlägg på Facebook där de tackar för ”extremt många nya kunder” den senaste veckan. Inlägget är dessutom gjort i rött och vitt. Färger som inte brukar användas av Tradera, men som påminner starkt om Blockets grafiska profil.
– Trafiken har ökat drygt 15 procent och vi har ‘all time high’ i medlemstillströmning, säger Traderas kommunikationschef Sofia Hagelin till Dagens Industri.

Det skämtsamma inlägget sprids snabbt i Facebookgruppen ”Vi som kräver gamla Blocket tillbaka”, där missnöjet mot den nya sajten växer för varje dag. Gruppen har nu omkring 20 000 medlemmar och klagomålen rör allt från felaktiga filtreringar till att annonser inte dyker upp i sökresultaten. För bilhandlare har problemen blivit särskilt kännbara. Många vittnar om ett tvärstopp i kundkontakter efter lanseringen i mitten av november.

Bilhandlaren Almir Tatarevic beskriver läget som dramatiskt och att telefonen knappt ringer. Han menar att trafiken och försäljningen tvärdött sedan 20 november trots att samma period förra året var stark.
– När jag kollar på statistiken är den horribel. Det finns inga ord för hur dåligt det här är, säger han till Dagens Nyheter.

Kostnaderna för att synas ligger kvar på samma nivå. Som professionell säljare lägger Tatarevic omkring 25 000–30 000 kronor i månaden på Blocket.
– Man är osynlig i sökresultaten, men räkningarna fortsätter att komma. Jag har framfört min kritik till Blocket men får ingen respons.

Blockets kommunikationschef Kitty Ehn har tidgare sagt till Carup att man var beredda på reaktioner och att trafiken till sajten är i linje med vad man förväntat sig.

Larmen om buggar och felaktigheter i annonserna fortsätter också att komma. Fordonsjuristen varnade nyligen för att tusentals fordonsannonser fått fel uppgifter efter omgörningen. Drivlinor, utrustning och till och med om bilar är nya eller begagnade har feltaggats.
– Problemet är omfattande och påverkar hela fordonsbranschen, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen som menar att felaktiga uppgifter bryter mot marknadsföringslagen och kan skapa rättsliga problem för handlare.

Blocket varken dementerar eller bekräftar uppgifterna om fel i annonser, men har tidigare sagt:
– Vi förstår att en så här stor förändring väcker reaktioner, och det var vi beredda på. Vi lyssnar och tar till oss av all feedback vi får, och fortsätter jobba för att göra Blocket så bra som möjligt. Generellt ser vi att trafiken till Blocket är på en stabil nivå, i linje med vad vi förväntat oss efter lanseringen av nya Blocket. Antal annonser på fordonssidan likaså, och den statistik vi ser på leads till dessa annonser är också, justerat för säsong, på stabila nivåer, säger Kitty Ehn, kommunikationsansvarig på Blocket och Schibsted Marketplaces i Sverige.

Ras i trafiken syns nu dessutom i statistiken. Blocket sa till DN att trafiken ligger på ”stabila nivåer”. Men Carups genomgång av data från Similarweb visar att besökarantalet på Blocket i själva verket minskade med 8,75 procent i november. Blocket lanserade sin nya sajt i mitten av november.

Men hos vissa konkurrenter verkar utvecklingen vara den motsatta. Traderas syrliga inlägg, där de tackar för den plötsliga tillströmningen av nya kunder, uppfattas av många användare som en direkt pik mot Blocket. Även bilannonssajten Wayke upplever en stor tillströmning av nya kunder efter Blockets omgörning.
– Så är det, det är inget snack om saken. Telefon och mejl går varm just nu, vi har fullt upp att hinna med” säger Martin Fransson, vd på Wayke till Dagens Industi.
Carup har sökt Blocket på nytt, som svarat att de ska återkomma.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt