Miatans pappa har gått bort. Mazda sörjer en legendarisk chefsdesigner. Tom Matanos avtryck i bilhistorien kommer att vara för evigt.
Tsutomu Matano föddes i Nagasaki 1947. Två år efter den sista atombomben som sprängts i krig. Han växte upp fattigt men föräldrarna såg till att han fick resa till Tokyo och studera vid den tekniska högskolan.
Där tog han examen 1969. Den unga Tsutomu tyckte att hemlandet var för trångt. Han längtade ut i världen och tog sig över Stilla Havet till Kalifornien. Där studerade han industriell design i Pasadena. Därefter följde ett årtionde av kringflackande. Han jobbade några år hos General Motors och därefter hamnade den vetgiriga japanen hos BMW i Tyskland.

Till slut hade han fått nog av världen och gav sig hem till Japan igen. Tsutomu hade passerat 40-strecket och 1983 fick han jobb hos Mazda. Det blev starten på hans stora genombrott i bilvärlden. Miatan är hans mest kända signatur. Den gjorde sin debut på bilmässan i Chicago 1989 och har sedan dess varit en odödlig sportbil. Tsutomu fick idéen från sin tid i Europa. Han ville bygga en avskalad och minimalistisk roadster efter samma modell som till exempel Ferrari gjorde under 1950-talet. Samtidigt skulle den vara till ett så bra pris att fler kunde köpa den.
I skrivande stund meddelar Mazda att man har passerat en miljon sålda Miator. Det betyder att det är den bäst sålda sport-cabben i världshistorien. Tsutomu hade en stor kärlek för lättillgängliga sportbilar. Han hade också den avgörande handen på arbetet med en annan av Mazdas legendariska vrålåk. Mazda RX-7 kommer inte upp i samma volymer som Miatan. Men den är ändå en odödlig klassiker.


Tsutomu Matano somnade stilla in den 20 september i år. Han blev 76 år gammal och bilvärlden sänder sina tankar till hans nära och kära.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.