Kinesiska bilmärken går som tåget ute i Europa. Men här i Sverige ser det helt annorlunda ut. Här kollapsar försäljningen av kinesiska bilar och snart är vissa märken utraderade.
I november mer än fördubblade kinesiska bilar sin försäljning på EU-marknaden. Totalt ökade leveranserna med 108 procent till 78 358 bilar i en marknad som i stort bara växte med drygt två procent. På kontinenten talas det nu öppet om ett maktskifte där Kina snabbt tar marknadsandelar från traditionella tillverkare. Men Sverige går emot strömmen och för kinesiska bilar ser det nattsvart ut här.
Med bara dagar kvar av året visar färska registreringssiffror som Carup tagit fram att de kinesiska bilmärkena backar kraftigt i Sverige. Tillsammans har märkena minskat med 26,5 procent under 2025 jämfört med i fjol. Totalt har 6 901 bilar registrerats att jämföra med 8 258 samma period 2024. Kollar man bara två år tillbaka visar sig raset vara betydligt värre än så.
Nyregistrerade kinesiska bilar i Sverige 2025
| Märke | Antal bilar | Förändring jfm 2024 |
|---|---|---|
| MG | 1 660 | –46 % |
| Lynk & Co | 1 455 | +40 % |
| Zeekr | 1 247 | +6 % |
| Xpeng | 920 | +23 % |
| BYD | 887 | –31 % |
| Maxus | 265 | –25 % |
| Nio | 185 | +49 % |
| Aiways | 155 | –16 % |
| Lotus | 44 | –18 % |
| Hongqi | 37 | –71 % |
| DFSK | 18 | +1 700 % |
| Wey | 13 | +550 % |
| JAC | 7 | –56 % |
| Ora | 7 | –91 % |
| Skywell | 1 | 0 % |
Från 2022 till 2023 ökade kinesiska bilförsäljningen med 249 bilar. 2023 registrerades 16 794 bilar från tillverkare med huvuddelen av sin produktion i Kina. 2024 så halverades den siffran nästan. Och när man summerar raset idag så har kinesiska bilar tappat nästan 60 procent av försäljningen på bara två år.
Raset syns tydligt när man bryter ned siffrorna märke för märke. Flera kinesiska bilmärken är på väg att nästan helt försvinna från den svenska marknaden. Störst i år är MG med 1 660 registrerade bilar, men trots sin volym har märket tappat kraftigt. Jämfört med i fjol är försäljningen ned 46 procent. Det innebär att nästan varannan MG som såldes i Sverige försvunnit på ett år.

BYD som länge lyftes fram som den stora utmanaren till Tesla tappar för andra året i rad i Sverige. Under året har 887 bilar registrerats, vilket är 31 procent färre än i fjol. Kort därefter stod det klart att importen till Sverige stoppas helt. Flera märken rasar ännu hårdare. Hongqi är ned 71 procent och landar på bara 37 bilar. JAC tappar 56 procent och stannar på sju registreringar.
Ora är i praktiken utraderat där endast sju bilar har registrerats vilket ger ett ras på 91 procent. Nio som tidigare haft höga ambitioner i premiumsegmentet ligger på 185 bilar. Trots en procentuell ökning från mycket låga nivåer är volymerna nu långt under vad märket haft tidigare år.

Det finns några få ljusglimtar. Lynk & Co har ökat med 40 procent och är nu nästa största märket. Zeekr fortsätter att växa försiktigt och har gått upp sex procent. Xpeng stärker också sin position med 920 bilar, en ökning på 23 procent. Wey och DFSK visar stora procentuella uppgångar men från extremt låga nivåer där även små volymer ger stora utslag i statistiken.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















