För inte så länge sedan dominerade de bilförsäljningen totalt. Nu är dieselbilarna på väg att dö ut. Så här få dieselbilar har registrerats i Sverige i år.
Nyss var diesel det självklara valet för svenska bilköpare. Den drog snålt, gick långt på en tank och dominerade både tjänstebilar och familjekombis. I dag är bilden en helt annan. Dieselbilen håller på att försvinna från den svenska nybilsmarknaden och fallet går snabbt. Hittills i år har nyregistreringen av nya dieselbilar minskat med 17,2 procent, enligt Mobility Sweden. I år ser det ut att bli 30 000 dieselbilar.
Under senhösten har tappet varit ännu tydligare. I november föll registreringarna med 21,7 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har dieselns andel av nybilsförsäljningen krympt till en nivå som hade varit otänkbar för bara några år sedan. I dag är det bara var 20:e ny bil som drivs av diesel. Jämfört med för mindre än 10 år sedan är det enormt tapp. 2016 registrerades hela 241 000 dieselbilar och de stod för 57 procent av alla nya bilar i Sverige.

Det finns flera förklaringar till tappet. Elbilarna tar allt större plats och laddhybrider har blivit vardag för många. I år säljs över 100 000 elbilar i Sverige. Samtidigt har diesel fått ett sämre rykte, högre skatter och allt fler begränsningar i städer runt om i Europa. Och bensinbilar och hybrider är lika snåla. För många köpare känns det helt enkelt tryggare att välja något annat. Men det handlar inte bara om efterfrågan. Utbudet har också krympt kraftigt.
Många tillverkare har helt slutat utveckla nya dieselmodeller och andra har bantat sortimentet. Bara 16 dieselbilar finns i dag att välja på. Resultatet är att diesel i dag nästan är ett nischval främst för större SUV:ar, vissa kombimodeller och bilar som ska dra tungt. Hur långt det har gått syns tydligt när man tittar på vilka persondieselbilar som faktiskt registreras som nya i Sverige i år.
2024 tillverkades sista Volvo-dieselbilen på bandet i Torslanda. Nu är listan ännu kortare, domineras av ett fåtal märken och innehåller flera modeller som funnits länge på marknaden när man kollar på vilka nya dieselbilar som säljs idag. Och då ska man komma ihåg att siffrorna gäller nyregistreringar. Inte nödvändigtvis bilar som sålts till slutkund.
Dieselbilar som fortfarande säljs i Sverige
| Modell | Nyregistrerade 2025 |
|---|---|
| Skoda Kodiaq | 1 490 |
| Volkswagen Tiguan | 1 385 |
| Volkswagen Passat | 941 |
| Volkswagen T-Roc | 603 |
| Volkswagen Tayron | 524 |
| Mercedes GLB | 298 |
| Skoda Octavia | 247 |
| Skoda Superb | 176 |
| Volkswagen Touareg | 173 |
| Skoda Karoq | 156 |
| Audi Q3 | 64 |
| Ineos Grenadier | 55 |
| Seat Leon | 42 |
| Volkswagen Touran | 38 |
| Toyota Land Cruiser Prado | 34 |
| Volkswagen Arteon | 5 |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















