Kollaps för biljätte – tvingas lämna Kina

Biljätte drar sig bort från den kinesiska marknaden. Nu ser den gamla bilvärlden ut att rasa samman.
– Den snabba förändringen på marknaden i Kina ligger bakom vårt beslut, meddelar Mitsubishi. 

Den japanska biljätten började att sälja lastbilar på den unga kinesiska marknaden i början av 1970-talet. När kineserna sedan började kunna köpa sig en bil var japanerna snabbt på plats och levererade enkla och billiga bilar. På den tiden var Mitshubishi ett av de populäraste bilmärkena i Kina. Japanerna tjänade stora pengar på att vara tidiga med att investera i den unga ekonomin som precis tagit klivet ur Kulturrevolutionen.

Nu meddelar Mitsubishi att man helt drar sig bort från den kinesiska marknaden, enligt Carnewschina. Anledningen är den snabba omställningen till elbilar som fått märket att kollapsa i Kina. Och man har inte hängt med i den utvecklingen. Mitsubishi har haft ett samarbete med kinesiska Shenyang sedan 1997. De har tillverkat motorer som levererats till kinesiska bilmärken. När det nu nästan bara efterfrågas elektriska bilar har japanerna dragit sig ur samarbetet och meddelar även att man helt kommer att lämna Kina.
– Kinas bilmarknad har blivit ett slagfält för innovation inom elbilar, där traditionella biltillverkare kämpar för att konkurrera, säger branschanalytikern Chen Liwei till Jiemian News.

Mitsubishi har inte alls lyckats i Kina. Här syns Colt-modellen som i mångt och mycket bygger på Renault Clio.

I Kina fortsätter efterfrågan på bilar med förbränningsmotorer att sjunka. Nyligen gick Stellantis Asien-chef Maxime Picat ut och varnade för att alla europeiska biltillverkare snart kan vara försvunna i Kina.
– Om man tittar på vad som har hänt de senaste åren är trenden stark och det har varit mycket svårt för västerländska biltillverkare att behålla sin position i Kina, säger han till Financial Times.

Utvecklingen har gått blixtsnabbt. För bara fem år sedan var det utländska biltillverkare som kontrollerade den kinesiska marknaden. Då var Volkswagen Kinas mest sålda bil. Nu är det BYD som är populärast bland kineserna.

Mycket vatten har runnit under broarna sedan Tommi Mäkinens enorma framgångar med Mitsubishi. Nu kör märket ut från Kina.

Många kinesiska bilmärken planerar också att ta sig in på andra marknader. EU försöker skydda sina inhemska märken med tullar. Många tror att det bara är tillfälligt och snart kommer de kinesiska bilarna vara lika vanliga i Europa och på andra marknader.
– Mitsubishis reträtt är ett tydligt bevis på att utländska biltillverkare helt är på väg att försvinna från Kina, säger Chen Liwei.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt