För tio år sedan var BMW X5 en av de mest eftertraktade lyx-SUV:arna på marknaden. Så här billigt kan du köpa BMW:s lyx-SUV idag. Ändå förvånar värdeutvecklingen många.
Oavsett om man valde en dieselversion för långresor eller den brutala X5 M med över 500 hästkrafter fick man räkna med att lägga rejält med pengar om man ville köpa en BMW X5 för tio år sedan. Idag går det att köpa samma modell för betydligt mindre men skillnaden beror starkt på motor, körsträcka och skick. Men värdeminskningen överraskar och begagnade X5:or som rullat tusentals mil kostar fortfarande mer än helt nya elbilar.
Den billigaste BMW X5 från modellår 2015 som ligger ute just nu kostar 229 900 kronor. Det är en X5 xDrive30d i Västerås som rullat hela 23 067 mil vilket är mer än två varv runt jorden. Flera liknande bilar ligger mellan 230 000 och 260 000 kronor, men då är det oftast bilar som passerat 20 000 mil. Vill man däremot ha en X5 som gått under 12 000 mil blir priset ett helt annat.

I Sundsvall finns en xDrive30d för 339 800 kronor med 11 918 mil på mätaren. En nästan identisk bil i Kungsbacka med 11 424 mil kostar 359 000 kronor. På bensinsidan sticker en X5 xDrive50i med 450 hästkrafter ut. Den har bara rullat 8 130 mil och kostar 389 800 kronor.
Högst upp när det kommer till prislapp hittar vi toppversionen X5 M. Nypriset 2015 låg på 1 147 000 kronor. I dag kan man exempelvis köpa ett exemplar för 499 800 kronor som rullat under 12 000 mil, trots att bilen hunnit rulla i tio år. Det är fortfarande en halv miljon för en begagnad bil men också en värdeminskning på ”bara” 56 procent för just den bilen. Det är vad vissa bilar förlorar idag på tre år bara.
BMW X5 sticker verkligen ut för den håller värdet ovanligt bra. Jämfört med nypriset har dagens begagnade exemplar tappat förvånansvärt lite. Det är långt ifrån den smäll många andra bilar får. För en tio år gammal SUV som rullat tusentals mil är det imponerande. Särskilt i en tid då många nya bilar rasar med mer än 50 procent på bara tre år. Samtidigt har nya bilar blivit betydligt dyrare än för tio år sedan.
Modell | Nypris 2015 (kr) | Snittpris idag (kr) | Värdeminskning (%) |
---|---|---|---|
BMW X5 M, 575 hk | 1 147 000 | 419 850 | 63,4 % |
BMW X5 M50d, 381 hk | 861 000 | 314 933 | 63,4 % |
BMW X5 xDrive30d, 258 hk | 598 700 | 293 689 | 51,0 % |
BMW X5 xDrive40d, 313 hk | 643 700 | 302 267 | 53,1 % |
BMW X5 xDrive50i, 450 hk | 784 700 | 317 150 | 59,6 % |
BMW X5 av den här generationen erbjöds som både diesel, bensin och laddhybrid. Fyrhjulsdrift var standard, och bilarna byggdes med fokus på lyx, utrymme och komfort. Något som gjort att många fortfarande ser den som en av de mest kompetenta premiumsuvarna från mitten av 2010-talet.
Den som är på jakt efter en tio år gammal X5 idag har alltså två val. Pressa priset och köpa ett högmilat exemplar för strax över 230 000 kronor. Eller betala 350 000–500 000 kronor för en lågmilad bil. Oavsett val är en sak tydlig. BMW X5 har inte rasat i värde på samma sätt som många andra lyxbilar och det gör att den som köper ett välskött exemplar idag kan räkna med att den håller värdet många år framöver.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.