Koenigsegg utklassade. Konkurrenten slog världsrekordet och var över 2 sekunder snabbare.
– Vi kommer inte att sluta här, säger Mate Rimac, vd och grundare av bilmärket.
Christian von Koenigsegg gick nyligen ut och sågade elbilar. Han anser att förbränningsmotorer är överlägsna – i alla fall när det kommer till hyperbilar.
– Jag tror inte man ska börja det här extrema segmentet där folk är ute efter liksom den här helhetsgrejen med kanske V8 eller V12or och ljudet och toner och grejer och det liksom är en Stradivarius man är ute efter, sade Koenigsegg bland annat.
Men nu har en elbil krossat rekorden som Koenigsegg Jesko Absolut satte på Örebro flygplats för nästan exakt ett år sedan. Den svenska hyperbilen körde från noll till 400 km/h och tillbaka till noll på 27,83 sekunder. Många trodde att världsrekordet skulle bli svårslaget. Men nu har Rimac Nevera R, en extremversion av elbilen Rimac Nevera, slog rekorden med stor marginal. Med sina fyra elmotorer och 2107 hästkrafter körde den noll till 400 km/h och tillbaka till noll på 25,79 sekunder, alltså 2,04 sekunder snabbare än Koenigsegg Jesko Absolut.
Förutom att Nevera R överträffade Koenigseggs världsrekord lyckades elbilen även slå 23 andra rekord. Som mest uppnådde den en hastighet på 431,45 km/h, och den klarade noll till hundra på 3,32 sekunder och noll till 200 km/h på 8,58 sekunder, skriver Autocar.
Bakom bilens extrema prestanda ligger bland annat ett avancerat aerodynamiskt paket, samt att modellen har 190 hästkrafter mer än den “vanliga” Nevera.
– När vi först introducerade Nevera kändes det nästan som att toppen av hyperbilsprestanda hade nåtts, säger Mate Rimac, grundare av Rimac.
– Men på en enda generation har vi gjort ett prestandasprång som tidigare skulle ha tagit årtionden, fortsätter grundaren.




Nevera R har ett batteri på 120 kWh, men hur lång räckvidd elbilen har är något som fortfarande inte har avslöjats. Däremot antyder företaget att de har fler rekord i sikte.
– Men nu, genom obeveklig innovation, går Nevera R ännu snabbare, samtidigt som den bibehåller mycket av den komfort och de praktiska egenskaper som gör Nevera till en riktig användbar vardagsbil. Att slå rekord ligger i vårt DNA, och vi kommer inte att sluta här. Det finns nu gott om möjligheter för Nevera R att jaga de återstående rekorden och mer, avslutar Mate Rimac.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.