Koenigseggs nya hemliga specialbygge

En hemlig specialbyggd Koenigsegg som slår det bästa. En bil så omarbetad att den inte längre liknar något märket tidigare gjort.
– Snart får ni se den, säger FIA-chefen
Mohammed Ben Sulayem.

Koenigsegg har dragit igång ett nytt hemligt specialbygge. Och det är FIA-chefen Mohammed Ben Sulayem som står bakom beställningen. Efter den makalösa specialmodellen Chimera som blandade Agera, Jesko och CC850 till en av de mest extrema Koenigsegg-bilarna någonsin fortsätter nu samarbetet med ett ännu mer unikt projekt.
– Jag tog bort alla batterier, säger Ben Sulayem till Shmee150.

Den här gången handlar det om en Regera som ska byggas om på ett sätt som aldrig tidigare gjorts. Det är i ett kort klipp från Dubai som Mohammed Ben Sulayem avslöjar planerna. Han äger två Koenigsegg Regera och en av dem med chassinummer 7191 har nu skickats till Legends-divisionen i Ängelholm för att förvandlas till något helt annat än en vanlig hybrid superbil.

Koenigsegg har gjort specialprojekt många gånger förut. Men att plocka isär en Regera och bygga upp den från grunden enligt ägarens önskemål är något som sticker ut även för den svenska superbilstillverkaren. Ben Sulayem säger själv att han vill skapa något som ingen sett tidigare.
– Den ska ha 1600 hästkrafter, något sånt, på E85, säger han.

Hybridpaketet ryker helt och bilen ska förvandlas till en renodlad V8-maskin, en Regera utan elektrisk assistans. I klippet beskriver han hur drivlinan byggs om så att den dubbelturbomatade V8:an ska ge omkring 1600 hästkrafter. Men det som verkligen fått folk att höja på ögonbrynen är att bilen dessutom utrustas med Koenigseggs Engage Shift System, samma lösning som utvecklades till CC850.

Det innebär att Regeran kommer kunna köras som en manuell bil med fysisk växelspak,och samtidigt kunna växla om till den ultrasnabba Light Speed Transmission som Koenigsegg är kända för. Kombinationen av en ren V8 utan hybrid, enorm effekt och ett manuellt läge gör bilen helt unik.
– Den ska ha den här lådan, säger FIA-chefen och pekar på växelspaken.

För Koenigsegg är extrema önskemål från Ben Sulayem inget unikt. Han var också beställaren bakom Koenigsegg Chimera. Specialmodellen som blandade Agera RS-chassi med Jesko-motor och den manuella tekniken från CC850. Christian von Koenigsegg har tidigare berättat att projektet bara växte och växte. Resultatet blev en av märkets mest kompromisslösa bilar någonsin med rekordhögt effekt-till-vikt-förhållande och tre olika sätt att växla.

Nu verkar något ännu mer radikalt vara på väg. Ben Sulayem säger bara att projektet är ”nästa nivå” och avslutar med en cliffhanger:
– Snart får ni se.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt