Koenigseggs nya bil: ”Ingen har gjort det förut”

Koenigsegg laddar för supernyheter. Christian von Koenigsegg har kommit på en banbrytande hyperbil.
– När du ser det är det som, naturligtvis, ’Varför gjorde ingen det här förut?’.

Oavsett hur mycket pengar man har går det just nu inte att köpa en ny bil från svenska Koenigsegg. Inte ens den tidigare avslöjade Sadair’s Spear som begränsas till 30 exemplar går att få tag på. Företaget har rekordstor orderstock på 500 bilar vilket innebär att det kommer ta fem år att leverera allt.
– Hade vi kunnat leverera alla 500 bilar i morgon hade vi säkert fått kunderna att plocka upp dem direkt. Det är bara det att vi inte kan producera snabbare, sa Christian von Koenigsegg tidigare.

Men Christian von Koenigsegg har redan blicken framåt. Nu avslöjar han att något stort och nytt är på gång. Något som bilvärlden inte sett tidigare.
– Så vi har ett annat häftigt hyllningsprojekt som vi ska presentera nästa år. Och sedan har vi en ny plattform, en mittmotordriven bil som kommer… troligen i slutet av nästa år, säger Christian von Koenigsegg till CarBuzz.

Koenigsegg Sadair’s Spear. Foto: Koenigsegg (via Instagram)

Det första projektet är en hyllningsbil, troligtvis baserad på Jesko, och markerar slutet på Koenigseggs användning av denna modellplattform. Den mittmotordrivna bilen som följer kommer på en helt ny plattform, men detaljerna om denna superbil är fortfarande hemliga. Det verkar dock klart att motorn kommer att vara förbränningsbaserad, med V8 och två turbiner. Eventuellt får den stöd från elmotorn Dark Matter som ger upp till 800 hästkrafter. Den unika trecylindriga motorn TFG är inte heller utesluten.

Koenigseggs innovationer stannar dock inte vid motorer. Företaget är känt för tekniska nyheter som Direct Drive Transmission och HydraCoup i Regera eller växellådan i CC850. När Christian von Koenigsegg får frågan från CarBuzz om nästa idé som ingen annan tänkt på svarar han:

– Du kommer att se. Vi har några väldigt coola idéer för vår kommande publik. Jag är så exalterad över det. Men när du ser det är det som, naturligtvis, ’Varför gjorde ingen det här förut?’ Och vi har några – fyra eller fem – av den typen. Det här borde ha gjorts och det gör vi.

Uppgraderade Gemera.

Samtidigt har Koenigsegg uppgraderat Gemera som är företagets fyrsitsiga hybrid. Nu når bilen 2 300 hästkrafter och 2 750 newtonmeter i vridmoment, och ett nytt testklipp från banan i Laguna Seca visar den i aktion. Tillverkaren har dock varit hemlighetsfull kring detaljerna i paketet.

Men det händer också annat i företaget. Koenigsegg är fortfarande familjeägt, men Christian von Koenigsegg har tidigare öppnat för en möjlig börsnotering i framtiden.
– Ferrari blev börsnoterat för några år sedan och det har ju gått otroligt bra. Jag var lite rädd för att det skulle uppfattas som mindre exklusivt, men det har man ju inte sett någonting av. Så jag skulle inte ta det för omöjligt, säger Christian von Koenigsegg.

Och nu ser en sådan börsnotering ut att närma sig. Förra veckan tog Koenigsegg in erfaren kompetens från den traditionella bilindustrin i form av en riktig toppchef. Det är Volvo Cars tidigare finanschef Johan Ekdahl som rekryterats som ny CFO.
– Med Johan i bolaget ser vi fram emot att växa till nya höjder, säger Christian von Koenigsegg.

Johan Ekdahl, ny CFO för Koenigsegg. Foto: Volvo Cars

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt