Koenigsegg CCGT är den svenska billtilverkarens kanske hemligaste och mest okända modell. Racerbilen stoppades innan den hann debutera. Nu ska den få revansch.
– Det kommer bli otroligt häftigt att se den rejsa på banan nu framöver, säger Christian von Koenigsegg.
Ollie Marriage från motortidningen Top Gear besökte Christian von Koenigsegg och tillsammans tog de en närmare titt på Koenigseggs hemligaste modell CCGT som är en GT1-version av CC8S. Den första prototypen av CCGT togs fram redan 1996 då Christian tyckte att Koenigsegg var tvungna att bevisa sig på något sätt. Han hade även en fascination för GT1-racing och valde därför att bygga en sportbil efter GT1-regelverket, vilket först blev CC8S till en början.
– Jag tog en titt på regelverket och sa till mig själv “jag ska bygga en sportbil som får köra på vanliga vägar som samtidigt är byggd efter GT1-reglerna så när vi bygger en racingbil så behöver vi inte ändra så mycket, säger Christian.
Men efter att ha byggt 20 produktionsbilar år 2002 av CC8S började Christian von Koenigsegg och de andra 30 personerna på företaget att ta fram CCGT två år senare. Racerbilen vägde under 1000 kg och hade runt 620 hästkrafter. Men 2007 efter att CCGT presterat imponerande i de första testerna togs GT1-regelverket bort helt och hållet.
– Luften gick ur oss helt 2007 eftersom bilen var helt byggd på reglerna. Vår dröm var i stort sett uppfylld och vi skulle äntligen få tävla så sa det bara boom. Efter det sålde jag den till en samlare för ett väldigt billigt pris och glömde den nästan, säger Christian.
Men 2023 såldes CCGT på auktion till en amerikansk ägare som nu har planer på att tävla med bilen. Något han kommer kunna göra eftersom Koenigseggen är byggd efter GT1-reglerna kommer den kunna ställa upp i historiska GT1-tävlingar. CCGT skulle alltså kunna tävla i Le Mans.
– Jag hoppas vi kommer kunna se den där och på något sätt visa hur vi hade presterat då, säger Christian.
Top Gear-journalisten frågar även Koenigseggs vd ifall han skulle vara intresserad av att bygga en ny racerbil i framtiden.
– Om vi kunde bygga en racerbil 2007 när vi var 30 personer på företaget borde vi kunna göra det i dag när vi är 720 personer. Vi har mycket mer erfarenhet och verktyg, men jag är bara intresserad av denna GT1-kategori, säger Christian.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.