Christian von Koenigsegg ger Carwow en exklusiv rundtur i Ängelholm. Ny hemlig motor kan orsaka hjärtstopp.
– Här finns hemligheter. Ni får se glimtar, men behöver klippa bort en del, säger Christian.
Koenigseggs nya hyperbil med 2 300 hästkrafter visar funktioner som ingen sett tidigare. En enda dörr är så stor att två tvåmeterspersoner kan kliva in samtidigt och bakom kulisserna avslöjas hemligheter som bokstavligt talat kan få hjärtan att stanna. Det är Mat Watson som fått en exklusiv rundtur i fabriken i Ängelholm som leds genom Christian von Koenigsegg själv.
Filmen tar avstamp redan i barndomen när Christian berättar om sin första dröm där det “omöjliga som blev möjligt gjorde allt annat möjligt”. Men det är dagens extrembilar som får Watson att häpna. De kliver fram till Gemera som är Koenigseggs nya fyrsitsiga hybridmonster med fyrhjulsdrift och en total effekt som landar på ofattbara 2 300 hästkrafter.
– Det här är den största öppningen på någon personbil i världen, säger Christian.

Det gör att bilen kan parallellparkera tätt och ändå låta fyra personer kliva in från samma sida, utan att stolen behöver röras en millimeter. Sedan brakar det loss i motorlabbet. Inför Mat Watson startas Gemeras helt nya 5,0-liters V8 på bromsbänken. Trots att den bara matas med vanlig 95-oktan bränner den av över 1 000 hästkrafter direkt. Ett drag på ungefär 1 050 hästkrafter, konstaterar teknikerna.
– Målet är över 1 200 åtminstone, fyller Christian von Koenigsegg i.
Det är också här filmens mer oväntade ögonblick dyker upp. Mitt i fabriken finns ett rum med varningsskyltar om starka magnetfält och risk för hjärtstopp: inga personer med pacemaker får gå in. Bakom dörren utvecklar Koenigsegg nästa generations ”Dark Matter”-motorer och avancerad kraftelektronik.
– Det är starka magnetfält, ingen pacemaker, säger Christian von Koenigsegg till Watson.

Där inne finns flera hemligheter. Watson får bara en snabb skymt – resten är så hemligt att inte ens kameran får filma. Christian öppnar ändå dörren på glänt och säger:
– Det finns lite hemligheter här inne så ni kanske behöver redigera videon lite. Så ge bara lite små glimtar av vad som finns här.
Rundturen fortsätter genom hjulrummet där en enda kolfiberfälg byggs av över 650 noggrant handlagda bitar. De väger fyra kilo mindre per hjul, ger snabbare styrning och kortare bromssträcka – och är dessutom ihåliga. Det är något ingen annan tillverkare lyckats med.
– Toleranserna är så små att minsta avvikelse måste göras om, säger en tekniker som Mat pratar med.

Till sist går de förbi Koenigseggs allra första modell protoptyp CC från 1994, som överlevde mot alla odds. Den räddades bara tack vare att den råkade försvinna i USA och långt senare dök upp på Ebay.
– Om den inte hade försvunnit och hittats igen hade den gått förlorad i branden. Den enda anledningen till att den finns kvar är att den försvann i USA och dök upp på en Ebay-auktion, säger Christian.
Resultatet blir en film där Koenigsegg öppnar dörrar både bokstavligt och bildligt. En hyperbil med världens största dörr, motorer på över 2 300 hästkrafter och ett hemligt magnetrum som ingen annan än ingenjörerna vågar gå in i. Det här är svensk extremteknik på sin allra mest spektakulära nivå.
– När vi ser vad som är möjligt kan vi inte låta bli att göra det, säger Christian.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















