Koenigseggs besked – som får många att hoppas

Svenska Koenigsegg är kända för deras extremt dyra hyperbilar. Men nu öppnar hyperbilstillverkaren för något helt nytt.
– Vi har funderat på att göra enklare, mer tillgängliga sportbilar, säger Christian von Koenigsegg.

Under Goodwood Festival of Speed i somras berättade Christian von Koenigsegg att idén inte är helt utesluten. Att Koenigsegg kan börja producera fler “billiga” sportbilar som exempelvis Ferrari och Porsche gör idag är inte längre en omöjlighet.
– Frågan är om Koenigsegg ska göra en citybil, men vi har också funderat på att kanske öka volymen och göra enklare, mer tillgängliga sportbilar, säger Christian von Koenigsegg enligt Carbuzz.

I dag bygger företaget bara ett fåtal bilar per år och varje exemplar kostar tiotals miljoner kronor. Christian beskriver det som en enorm utmaning att gå från exklusiv småskalig produktion till något som kan konkurrera i pris med exempelvis en Porsche 911.
– Det är ett stort steg från där vi är i dag. Högvolymproduktion är en helt annan värld än handbyggd lågvolymproduktion. Vi måste ta det steg för steg, annars riskerar vi att snubbla.

Kan Koenigsegg börja tillverka sportbilar i högre volymer som Porsche?

Trots utmaningarna finns tekniken redan på plats. Koenigseggs trecylindriga TFG-motor kan leverera upp till 600 hästkrafter från två liter och, med hybridteknik från företagets egna elmotorer, kan effekten pressas upp mot 900 hästkrafter.

Christian menar att detta skulle kunna ge en mindre Koenigsegg prestanda i nivå med McLaren Artura eller Porsche 911 Turbo S.
– Vi ser potentialen i att göra något mindre, lättare och snabbare. Men fortfarande med vår signatur: kraft, ljud och körglädje.

Samtidigt rustar Koenigsegg för en möjlig börsnotering. Bolaget har för första gången passerat miljardvallen i försäljning och gjort vinst. För att vara redo har de rekryterat Johan Ekdahl, tidigare finanschef på Volvo Cars, som Carup skrivit om tidigare.
– Han kommer med erfarenhet från börsbolag och internationella kontakter som är värdefulla för oss. Volvo och Koenigsegg är olika, men han kan bilar, teknik och produktion, säger Halldora von Koenigsegg.

Om börsnoteringen blir av kommer Christian och Halldora inte släppa kontrollen över företaget. Endast en minoritet av aktierna skulle släppas för handel, för att ge personal och fans en chans att bli delägare.
– Vi vill att bolaget ska vara börsredo. Om vi inte förbereder oss finns inte möjligheten när tiden är rätt, säger Halldora von Koenigsegg.

En Ferrari 812 GTS rullar ut från fabriken i Maranello.

Redan i dag finns viss inofficiell handel med Koenigsegg-aktier, där kursen stigit med cirka 50 procent i år. Baserat på de senaste försäljningarna kan företaget värderas till över 13 miljarder kronor. Om planerna genomförs kan Koenigsegg inte bara bygga bilar för fler, utan också bli nästa svenska börssuccé. Ett hyperbilsmärke kan vara på väg att bli Sveriges svar på Ferrari.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt