Koenigsegg Jesko i rekordtest på Nürburgring

År 2016 slutade en testkörning av Koenigsegg One:1 på tyska tävlingsbanan Nürburgring i en allvarlig krasch. Nu gör skånska hyperbilstillverkaren comeback på banan och uppgifter talar om ett hemligt rekordförsök. Den här gången testades nya Koenigsegg Jesko Attack som har en toppfart runt 500 km/h. 

Koenigsegg kan få revansch efter debaclet på Nürburgring för åtta år sedan. En ny Jesko har synts under Industry Pool Prototype Testing på Nürburgring. Även en CC850 siktades på Ringen. Det var i mitten av juli månad 2016 som en Koenigsegg One:1, på väg ut ur ökända sektionen Fuchsröhre, plötsligt låste sig och flög in i skyddsräcket vid Adenauer Forst. Koenigseggs testförare klarade sig lyckligtvis undan allvarliga skador och bilen hamnade kort därefter i skånska tillverkarens ägor för att undersöka vad som gått fel. 

Efter utförd undersökningen gav tillverkaren beskedet att framhjulen hade låst sig på grund av ett fel med ABS-systemet, i en hastighet på 170 km/h. Föraren hade ingen kontroll över framhjulen och bilen åkte därför rakt ut i skyddsräcket. Bilen flög sedan cirka 22 meter under rotation ut över räcket, landade i gräset och fattade sedan eld på grund av att kolfiberpanelen kommit i kontakt med avgassystemet. Efter kraschen tog Koenigsegg lärdom av incidenten och vidtog åtgärder som att uppdatera mjukvaran.

Under fjolåret levererade Koenigsegg den första hypersnabba rekordbilen Jesko Absolut till en köpare. Man planerar att slå fartrekordet för produktionsbilar i två riktningar och bilen har samma drivlina som Jesko Attack, som är byggd för banracing.

Jesko Attack har en kaross som ger mer downforce än Absolut och är gjord för att bland annat slå rekordet på Nürburgring. Bilen har en toppfart på närmare 500 km/h tack vare V8:an med dubbelturbo på 1625 hästkrafter och senaste veckorna har bilen setts testas på den mytomspunna racingbanan under eventet Industry Pool Prototype Testing. Du ser den första gången drygt sex minuter in i filmen här ovan.

Det gällande varvrekordet för en produktionsbil runt Nordschleife är 6:30.705 av Mercedes AMG One. Vi håller det inte allt för uteslutet att Koenigsegg Jesko skulle kunna slå den tiden. Enligt Koenigsegg Jesko Registry är den hemliga planen att skriva om historien och sätta ett nytt banrekord på Nürburgring.
LÄS MER: