Är över 2000 hästkrafter i en bil för mycket? Christian Von Koenigsegg tog plats i elbilen Rimac Nevera R som vill utmana Koenigseggs världsrekord.
– Det är inte för mycket. Det är inte för lite, säger svensken.
2000 hästkrafter. Är det för mycket eller precis lagom? Top Gears Boss Chat samlade tre tungviktare i hyperbilsvärlden för både körning och diskussion och plötsligt handlade allt om mer än siffror. Christian von Koenigsegg, Mate Rimac och Rob Dickinson diskuterade bland annat kraft, kontroll och känsla. Och om det finns någon gräns för hur många hästkrafter en bil bör ha.
Mate Rimac är vd för det kroatiska elhyperbilsföretaget Rimac som haft en kapplöpning med Koenigsegg de senaste åren. Han är starkt för den extrema kraften, men poängterar samtidigt vikten av lätthet och ren körglädje.
– Jag kallar det teleportation. När bilen levererar all effekt på en gång kan accelerationen kännas som att man hoppar fram i tid och rum, säger Rimac.
Svenske Christian von Koenigsegg ligger någonstans i mitten. Han bygger extremteknik med egna motorer och transmissioner. Men för honom handlar det viktigaste om hur effekten kan användas i praktiken. Samtidigt som han hyllar konkurrentens hyperelbil. Han fick ta plats och köra Rimac Nevera R med 2100 hästkrafter.
– När jag körde Rimac Nevera idag, var min första reaktion verkligen att den är korrekt kraftsatt. Det är inte för mycket. Det är inte för lite. Kunde den ta mer? Kanske. Jag vet inte. Men på den här relativt lilla banan kan du använda all kraft flera gånger på ett väldigt kontrollerat sätt. Och det känns inte skrämmande, säger Christian von Koenigsegg.

Han understryker att det inte handlar om antalet hästkrafter utan om hur bilen fungerar i praktiken.
– Det handlar inte om 3 000 eller 100 hästkrafter. Det viktiga är vad bilen kan göra, hur du kan använda kraften, hur säker den känns och hur kontrollerbar vi har gjort den.
Christian poängterar också kundernas önskemål och att det spelar in i vilka bilar man tillverkar. Samt hur många hästkrafter de får:
– Ingen frågar efter mer effekt från oss… ingen av våra kunder är intresserade av varvtider eller aerodynamiskt marktryck… det handlar om upplevelse och känsla. Oavsett om det är 100 hk eller 3 000, spelar det ingen roll, om det görs elegant, med passion och är kontrollerbart.
Att Koenigsegg anpassat deras hyperbilar efter kundernas behov märks tydligt också.
– Vi har i praktiken varit slutsålda ända sedan vi började producera. Vi har alltid varit slutsålda flera år sedan 2002 och sedan dess har vi byggt upp så mycket vi kunnat med de resurser vi haft, och vi gör fortfarande samma sak, säger Christian von Koenigsegg.
Frågan om 2 000 hästkrafter är för mycket eller lagom har egentligen inget självklart svar hos någon av dem. Hos Koenigsegg betyder “lagom” inte en teknisk regel utan balans: effekten ska samsas med chassi, styrning, bromsar och – kanske viktigast – förarens upplevelse. När alla delar fungerar tillsammans kan extrema siffror kännas helt rätt, inte för att jaga en siffra, utan för att upplevelsen blir hel och tillgänglig.
Men klart är att Christian Von Koenigsegg imponeras av sin kollega och konkurrent även om kroaten försöker maxa hästkrafter i hans elbilar.
– Mate har verkligen visat vad elbilar kan göra med kraft och kontroll. Det är imponerande att kombinera extrema siffror med ren körglädje, säger han.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.